Miten tehdään hakusanamarkkinointia? Näin pääset alkuun – 5 helppoa vinkkiä

Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivittäin ja yli 90 % suomalaisista käyttää hakukonetta etsiessään tuotetta tai palvelua verkossa. Jos et löydy Googlesta, se tarkoittaa monelle, ettei palveluasi ole olemassa. Verkkomainonnan velhomme Matias Vahtola kertoo tässä blogissa, miksi hakusanamainonta on tärkeää ja kuinka pääset sen kanssa alkuun.

Miksi hakusanamainontaa kannattaa tehdä?

Hakusanamainonnasta voivat hyötyä kaikki palvelut ja tuotteet, joita haetaan verkosta. Hakusanamainonta tavoittaa henkilön hänen etsiessään tiettyä tuotetta tai palvelua verkosta – eli hyvin lähellä ostopäätöstä. Hyvä mainos ei keskeytä kokemusta, vaan rikastaa sitä ja tarjoaa ratkaisun ongelmaan heti.

Jos yksityishenkilö haluaa vaikkapa kilpailuttaa oman asuntolainansa ja googlettaa “kilpailuta asuntolaina”, mainokset kertovat esimerkiksi:

  • mitkä tahot lainaa tarjoavat (rahoituslaitokset)
  • lainan tärkeimmät hyödyt kiteytettynä
  • kuinka nopeasti uusi lainatarjous on odotettavissa.

Jo mainosten avulla voi siis tehdä kätevää ja nopeaa vertailua!

Hakusanamainontaa voidaan kohdentaa erittäin tarkasti esimerkiksi tietylle alueelle, laitteelle tai yleisölle. Mainonnan mitattavuus on erinomainen ja tulokset näkyvät nopeasti, usein jo päivissä. Kanava ei siis vaadi suurta alkupääomaa, vaan testaamisella pääse jo pitkälle.

SEM-mainonta skaalautuu, ja sitä voi tehdä pienellä tai isolla rahalla riippuen sen kannattavuudesta. Hakusanamainonnan yksi ehdoton etu on sen globaali tavoittavuus. Se tarjoaa nopean myyntikanavan kansainvälistyvälle firmalle, joka haluaa kokeilla tuotteensa houkuttelevuutta ja kysyntää tietyllä markkina-alueella.

Google Ads tarjoaa muutakin kuin hakusanamainontaa. Sen avulla voi esimerkiksi tehdä responsiivisia bannerimainoksia ja näyttää niitä vain sellaisille kävijöille, jotka ovat käyneet sivustolla mutta eivät ole ostaneet mitään. Adsissa voi myös ostaa lisänäkyvyyttä mobiilisovellukselle, tehdä videomainontaa Youtubessa tai luoda shopping-mainoksia verkkokaupalle.

Näin pääset alkuun hakukonemainonnan kanssa

Tehokas hakusanamainonta vaatii aikaa ja osaamista, joten sitä varten kannattaa valita kokenut ja luotettava kumppani. Paper Planesin SEM-asiantuntijoilla on keskimäärin yli 10 vuoden kokemus hakusanamainonnan toteuttamisesta.

Nappaa tästä viisi vinkkiä, joilla pääset alkuun:

  1. Aluksi kannattaa tehdä avainsanatutkimus, jolla kartoitetaan potentiaalisimmat hakusanat ja asetetaan ne tärkeysjärjestykseen. Pohjana voi käyttää esimerkiksi tietämystä aiheesta ja oman verkkosivuston sisältöjä. Apuna kannattaa käyttää avainsanatyökaluja, kuten Googlen Keyword Planneria (ilmainen, mutta vaatii Google Ads -tilin) tai maksullisia Keywordtoolia ja Wordtrackeria.
  2. Mainosten luomista ja hallinnointia varten täytyy avata Google Ads -mainostili. Tämä edellyttää mm. Google-tilin luomista, sähköpostiosoitetta sekä luottokorttia.
  3. Kun tili on luotu, voidaan tehdä ensimmäiset Google Ads -kampanjat, mainosryhmät ja avainsanat. Asetuksissa kannattaa olla todella tarkkana ja perehtyä esimerkiksi siihen, mitä eri hakutyypit, kuten broad match, phrase match ja exact match, tarkoittavat. Asetuksissa määritellään myös mm. budjetit, kohdennus, kielet, laitteet ja mainosten aikataulutukset.
  4. Jokaiselle hakusanalle kannattaa luoda mahdollisimman relevantti ja räätälöity mainos. Hyvien mainosten tekeminen vie paljon aikaa, mutta se on oleellista, jotta hakusanamainonnan laatupisteet ovat mahdollisimman korkeat. Mainoksia kannattaa A/B-testata ja optimoida jatkuvasti.
  5. Kun kaikki on valmista, laitetaan mainonta päälle ja annetaan sen pyöriä, kunnes on kerätty riittävä määrä dataa, jonka pohjalta voidaan optimoida mainontaa tehokkaammaksi. Web-analytiikan työkalut (esim. Google Analytics) kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön optimointityötä varten.

 

Kiinnostaako sinua laajentaa hakukonenäkyvyyttä ja saada lisää myyntiä verkosta? Ota yhteyttä sähköpostitse (matias.vahtola@paperplanes.fi) tai puhelimitse (050 331 7178), niin katsotaan tilanne!

Matias vastaa verkkomainonnan yksikkömme liiketoiminnasta ja toteuttaa asiakkaidemme markkinointia digitaalisissa kanavissa. Hän on erikoistunut hakukonemarkkinointiin (SEM+SEO) ja web-analytiikkaan. Matias on aiemmin toiminut hakusanamainonnan konsulttina ja kansainvälisen SaaS-yrityksen markkinoinnin vetäjänä.