Bing-mainonta

Microsoft Ads ja Bing-mainonta ovat kustannustehokas tapa tavoittaa oikeat B2B-kohderyhmät.

Mitä ovat Bing-mainonta ja Microsoft Advertising?

Microsoft Ads -mainosalustan (virallisesti Microsoft Advertising) kautta on mahdollista tehdä hakusanamainontaa eri hakukoneissa, kuten Bingissä, Ecosiassa, DuckDuckGossa, Yahoossa ja AOL:ssä. Termi Bing-mainonta viittaa siis kirjaimellisesti hakusanamainontaan Bing-hakukoneessa. Microsoft Advertising puolestaan on mainonnanhallinnan alusta, jonka kautta voi luoda ja optimoida hakusanamainontaa Bingissä ja muissa yllämainituissa hakukoneissa.

Kuten arvata saattaa, näiden hakukoneiden volyymit ovat Googlen hakukonetta pienempiä, vaikka markkinaosuudet jatkuvasti elävätkin. Markkinaosuudet myös vaihtelevat paljon alueittain, esimerkiksi Iso-Britanniassa Bingin markkinaosuus on jopa 24 %. Japanissa puolestaan Yahoon markkinaosuus on n. 12 %. Vastaavasti kilpailu mainospaikoista on huomattavasti vähäisempää, joten Bing-mainonnalla päästään usein hyvin edullisiin klikkihintoihin.

Bing-mainonta tukee erinomaisen hyvin Googlessa tehtävää hakusanamainontaa. Varsinkin kun Microsoft Advertisingin voi integroida Google Adsiin, joten kampanjahallinta ei vaadi tuplatyötä.

Mikä on Bing?

Bing on Microsoftin luoma hakukone, joka on integroitu useisiin Microsoftin tuotteisiin, kuten Windows, Edge, Outlook ja Teams. Bingin markkinaosuus on viime aikoina ollut kasvussa. Kasvua ajavat oletettavasti hakukoneen varsin kehittyneet, OpenAI:n teknologiaa hyödyntävät tekoälyominaisuudet. Desktopissa Bingin markkinaosuus on mobiilia korkeampi, ollen n. 10 % kaikista hauista.

Bingin käyttäjät ovat keskimääräistä iäkkäämpiä ja hyvätulosempia. Esim. USA:ssa yli 70 % käyttäjistä on yli 35-vuotiaita ja kolmanneksella käyttäjistä on yli 100 000 USD vuositulot.

Lisätietoa Bingistä ja muista vaihtoehtoisista hakukoneista löydät blogistamme.

Miksi hyödyntää Bing-mainontaa ja Microsoft Advertisingia?

Tavoitat oikeat ihmiset edullisemmin
Microsoft Advertisingissa on yleensä vähemmän kilpailua kuin Google Adsissa. Usein tämä näkyy alhaisempina klikkauskustannuksina (Cost-Per-Click, eli CPC). Erityisesti jos kilpailu tietyllä alalla on kova Google Adsissa, Microsoft Advertising voi tarjota edullisemman vaihtoehdon.

Laajempi kohdeyleisö
Microsoft Advertisingin kautta ostetaan mainoksia pääasiassa Bing-hakukoneeseen. Vaikka Bing ei ole yhtä suosittu kuin Google, sillä on oma, merkittävä käyttäjäkuntansa. Miljoonat käyttäjät ympäri maailmaa suosivat Bingiä Googlen sijaan, joten potentiaalisia ostajia löytyy sieltäkin. 

Mainokset voivat näkyä myös kumppanisivustoilla ja -verkostoissa (esim. outlook.com ja MSN), mikä laajentaa niiden tavoittavuutta. 

LinkedIn-kohdennukset hyötykäyttöön
Microsoft Ads mahdollistaa kohdistamisen potentiaalisiin asiakkaisiin näiden LinkedIn-profiilin perusteella. Kohdennuksessa voidaan käyttää muun muassa yritystä, toimialaa ja titteliä. Tällä hetkellä ominaisuus on käytettävissä vain englanninkielisissä maissa, Ranskassa ja Saksassa. Microsoft on kuitenkin ilmoittanut, että ominaisuus on tulossa saataville useammassa maassa.

Jos siis kohderyhmäsi löytyy LinkedInistä, Bing-mainonta voidaan kustannustehokkaasti kohdentaa juuri oikeisiin henkilöihin.

Microsoft Advertisingin ja Google Adsin vahvuudet ja heikkoudet

Microsoft Advertising

+ Edullisemmat klikkihinnat ja vähemmän kilpailua

+ LinkedIn-kohderyhmät (valikoiduilla markkinoilla)

+ Näkyvyys Microsoftin palveluiden ja tuotteiden yhteydessä lisää mainospaikkojen määrää

– Pienemmän käyttäjämäärän ansiosta ei suositella ainoaksi mainoskanavaksi

– Vähemmän muokkausmahdollisuuksia kuin Google Adsissa, esim. mainoksien näkyvyyden ja tarjouskilpailujen suhteen

Google Ads

+ Kattaa suurimman osan hakusanamainonnasta (70-90% markkinasta riippuen)

+ Äärimmäisen laaja verkosto erilaisia ja erilaatuisia sivustoja

+ Kattavat ominaisuudet ja selkeämpi käyttöliittymä

– Tyypillisesti kalliimmat klikkihinnat ja enemmän kilpailua

– Edistyneempien ominaisuuksien käyttö vaatii enemmän perehtymistä, ja kampanjat jatkuvaa optimointia

 

Miten liikkeelle Bing-mainonnan kanssa?

Jos hallitset hakusanamainnan Google Adsissa, Bingin käyttöönotto onnistuu ilman ulkopuolista apuakin. Jos etsit kumppania mainonnan toteuttamiseen, ota meihin yhteyttä. Kokeneet Microsoft Advertising -asiantuntijamme auttavat seuraavissa asioissa.

Microsoft Advertising -mainostilin avaaminen

Luomme tilin ja käynnistämme mainonnan. Käytännössä määritämme kampanjarakenteen ja asetukset, sekä verifioimme mainostajan. Jos käytät jo Google Adsia, voimme tuoda mainostiedot suoraan Adsista.

Jatkuva optimointi, ylläpito ja raportointi

Optimoimme kampanjoita tulosten perusteella kuukausittain. Toimenpiteiden avulla pyritään alentamaan klikkihintaa ja varmistamaan, että saat sivustollesi oikeita, kiinnostuneita ostajia. Kuukausittainen raportointi avaa näkyvästi toimenpiteidemme tuloksia.

Lisäksi tarvitset kuukausittaisen mediabudjetin, joka tyypillisesti on huomattavasti pienempi kuin Google Adsissa.

 

Kiinnostaako Bing-mainonta?

Jos haluat ottaa käyttöösi Bing-mainonnan tai hyödyntää Microsoft Advertising -alustaa, ota meihin yhteyttä!

Anu Raitio-Huopaniemi
+358503047222
anu.raitio-huopaniemi@paperplanes.fi