Web-analytiikka

Tuloksellisimmat toimenpiteet syntyvät datasta kumpuavasta ymmärryksestä. Web-analytiikka kertoo, miten markkinointia kannattaa kehittää ja onko se kannattavaa.

Markkinointi on tehokkainta, kun se pohjautuu mitattavaan informaatioon. Hyödyntämällä dataa vähennämme arvailun määrää ja voimme toimia tuloksekkaasti. Koska resurssit ovat aina rajalliset, kannattaa keskittyä niihin toimenpiteisiin, jotka tuottavat suurimman vaikutuksen.

Teemme niin yksittäisiä analyysejä (alla esiteltynä tyypillisimmät), kuin jatkuvaa optimointityötäkin. Jatkuvan optimointityön tarkoitus on muokata nykyistä sivustoa parempaan suuntaan niin, että siitä hioutuu todellinen myyntikone. Mittareina käytetään esimerkiksi verkkosivuston tuottamien liidien, hakukoneliikenteen ja sosiaalisen median jakojen määrää.

Luomme yrityksille liiketoimintatavoitteita tukevia mittaussuunnitelmia ja varmistamme, että web-analytiikan setup tuottaa mahdollisimman laadukasta dataa päätösten tueksi.

Web-analytiikan auditointi

Web-analytiikan auditointi antaa kattavan kuvan verkkopalvelusi ja digitaalisen markkinointisi tämänhetkisestä toimivuudesta sekä selkeän listan asioista, jotka tulisi korjata tavoitteidesi toteutumiseksi.

Auditointi ottaa kantaa sekä teknisiin että laadullisiin asioihin. Saat sen myötä konkreettisen korjauslistan, joka toimii yhtä hyvin nykyisen sivuston kehittämiseen kuin uuden sivuston suunnittelun tukenakin.

Auditoinnin avulla voimme varmistua, että sivustolla mitataan oikeita asioita. Tarkistamme, että analytiikan ja konversioseurannan setup on tehty niin, että saamme mahdollisimman tarkan kuvan sivuston toimivuudesta. Tämän lisäksi pureudumme mahdollisiin pullonkauloihin, joita liittyy sivuston hakukonelöydettävyyteen, saavutettavuuteen tai tekniseen suorituskykyyn. Tutkimme myös, tulevatko eri liikenteenlähteet oikein mitatuksi ja löytyykö niiden osalta korjattavaa.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on selvittää yrityksen liiketoimintaan liittyviä hakusanoja mahdollisimman tarkasti.

Avainsanatutkimus kertoo, mitä palveluita ja tuotteita yrityksen asiakkaat etsivät ja millä hauilla on eniten hakumääriä hakukoneissa. Oikeilla avainsanoilla saadaan lisää liikennettä sivustolle ja pysytään ajan tasalla siitä, mitä markkinoilla tapahtuu.

Tutkimuksen tuloksena on priorisoitu avainsanalista, jota käytetään jatkossa sivuston sisällöntuotannon, hakukoneoptimoinnin ja Google Ads -mainonnan apuna.

Huolellisesti tehty avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kulmakivi, joka auttaa yritystä onnistumaan liiketoiminnan kasvattamisessa verkossa.

Google Analytics ja Tag Manager -asennukset

Tarkasti asennetun analytiikan avulla voit seurata, kuinka markkinoinnin kampanjat toimivat ja tuovat vastinetta rahoillenne. Huolehdimme Google-analytiikan asennuksesta ja teemme sen yleensä hyödyntämällä Tag Manager -työkalua. Käyttämällä Tag Manageria sivustolle asennetaan vain yksi koodipätkä (container) ja tämän containerin sisään asennetaan kaikki tarvittavat skriptit ja seurantapikselit. 

Autamme myös tavoitteiden määrittelyssä ja voimme tarvittaessa hallinnoida kaikkea Tag Manageriin liittyvää ja varmistaa, että seuranta on oikein ja ajan tasalla. Meille on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että asiakasyritys omistaa kaiken datan sekä Google Analyticsissa että Tag Managerin puolella. Näin ollen tilit luodaan ensisijaisesti aina asiakkaan nimeen.

Google Data Studio ja reaaliaikaiset dashboardit

Raportointia varten suosittelemme Google Data Studiota, jossa data on aina saatavilla ja jaettavissa meidän ja asiakkaan kesken. Data Studio kerää kaiken datan eri lähteistä (esim. Google Ads -mainonnasta) yhteen dashboard-näkymään ja luvut päivittyvät reaaliajassa. Data Studio toimii verkkopohjaisena Googlen palvelimilla ja dashboardit jaetaan linkkien avulla. 

Meillä on monen vuoden kokemus dashboardien rakentamisesta ja osaamme suositella parhaita KPI-näkymiä kaikille osa-alueille (esim. Kanavakohtainen näkymä, markkinoinnin ja myynnin näkymä sekä johdon näkymä). 

Data Studiossa dataa on helppo tutkia, koska visualisoinnit saa aikaiseksi raahaamalla ja pudottamalla tietoja eri paikkoihin.

Data Studioon voidaan tuoda paljon eri datalähteitä yhteen ja analysoida niitä rinnakkain. Esimerkiksi Googlen ja Facebookin lisäksi voidaan käyttää Hubspotin, Adformin ja SEMrushin dataa ja yhdistää nämä kaikki samaan dashboardiin. Jos mainonnassa on käytetty utm-parametreja niin riittää usein, että datalähteenä käytetään Google Analyticsia, jolloin eri kanavien liikennemäärät ja konversiot saadaan tuotua yhteen näkymään ja tehokkuutta on helppo verrata kanavittain.

Tarvitsetko apua web-analytiikan eri osa-alueissa? Pyydä meiltä tarjous: