Google Ads -mainonta on oikotie hakutulosten kärkeen

Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua, ja kilpailu kärkisijoituksista hakutulossivuilla voi olla erittäin kovaa! Tuloksekas Google Ads -mainonta vaatii aikaa ja osaamista. Kannattaa miettiä, mitä tavoittelet ja millaisen investoinnin haluat tehdä ajallisesti sekä rahallisesti.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos talon sisältä ei löydy Google Ads -osaamista, niin työ kannattaa ulkoistaa kokeneelle ja luotettavalle kumppanille. Paper Planesin asiantuntijoilla on vankka kokemus hakusanamainonnan toteuttamisesta, ja olemme auttaneet asiakkaitamme kasvattamaan myyntiään verkossa jo vuosien ajan.

Google Ads -mainonnan myötä saat arvokasta hakudataa, jota voidaan hyödyntää sivuston sisällöissä ja SEO-elementeissä. Paper Planesilla vastaamme usein myös asiakkaidemme sivustojen kehityksestä. Parhaat tulokset saavutetaan usein silloin, kun voimme vaikuttaa samanaikaisesti sekä mainontaan että sivuston sisältöihin.

Miksi ulkoistaa Google Ads -mainonta Paper Planesille:

  • Sinä asiakkaana omistat kaiken datan. Me luomme tilin yrityksesi nimissä ja varmistamme, että sinä mainostajana saat maksimaalisen hyödyn irti siitä.
  • Mittaamalla konversioita näemme tarkalleen, kuinka tuottavaa mainonta on yrityksellesi.
  • Määrittelemme yrityksellesi mainonnan kohdennukset, kielet, laitteet ja aikataulutukset.
  • Raportointimme on läpinäkyvää, ja tulokset päivittyvät reaaliajassa käyttöösi.
  • Sovimme säännöllisen yhteydenpitomallin, jotta kaikki pysyvät varmasti tilanteen tasalla.
  • Analysoimme tuloksia jatkuvasti ja optimoimme kasvua sekä kannattavuutta yrityksellesi.
  • Teemme avainsanatutkimuksen, joka tuottaa tietoa markkinasta, myytävästä tuotteesta ja kohdeyleisöstä.



Hakusanamainonta

Avainsanojen hakutyypit määrittelevät näkyvyyden tason

Google Ads -mainonnassa on kolme eri hakutyyppiä:

  1. Broad match eli laaja haku
  2. Phrase match eli ilmaisuhaku
  3. Exact match eli tarkka haku

Mainokset yhdistetään käyttämiisi hakusanoihin valitsemalla sopiva hakutyyppi. Laajaa hakutyyppiä kannattaa käyttää, kun haluat mainoksen näkyvän useilla eri hakutermeillä ja tarkkaa hakua silloin, kun haluat mainoksen näkyvän vain tietyillä hakulausekkeilla. Ilmaisuhaku on näiden välimuoto. Parhaan lopputuloksen saat usein aloittamalla laajalla hakutyypillä. Silloin saat selville, mitä eri hakusanoja tai synonyymejä potentiaaliset asiakkaat käyttävät.

Jatkuva tulosten analysointi vie pikkuhiljaa kohti tarkempia hakutyyppejä. Näin saat avainsanoista maksimaalisen ROI:n irti pitkällä tähtäimellä. Usein tarkoista, hyvistä sanoista kannattaa maksaa enemmän, koska niiden kannattavuus on tiedossa.

Avainsanoihin kannattaa yhdistää myös negatiiviset avainsanat, jolloin estät mainosten näkymisen tietyt termit sisältävien hakujen yhteydessä.

Esimerkki

Alla oleva esimerkki havainnollistaa eri hakutyypit. Jos mainoksen avainsana on “autovakuutus, se voidaan yhdistää esimerkiksi seuraaviin hakulausekkeisiin:

Laaja haku

  • auton vakuutuksen hinta
  • kasko vakuutuksen hinta
  • törmäysturva autoon

Ilmaisuhaku

  • autovakuutus uuteen autoon
  • vakuutus autoon
  • autoon vakuutus

Tarkka haku

  • autovakuutus
  • halvin autovakuutus
  • paras autovakuutus

Tulosten mittaaminen ja Google Ads -optimointi

Ilman toimivaa web-analytiikkaa mainontaa on hankala optimoida ja kehittää. Mainonnan tulosten mittaamista varten käytämme yleensä Google Analyticsia sekä Tag Manageria. Luomme tavoitteet Tag Managerin puolella, josta syötämme ne Google Analyticsin kautta Google Adsiin. Kun analytiikka on oikein asennettu, näemme tarkalleen, mikä hakusana tai mainos on tuottanut hyviä tuloksia ja mikä ei.

Määrittelemme mainonnan tavoitteet yhteistyössä kanssasi ja varmistamme, että konversioseuranta peilaa yhteisiä tavoitteita. Tyypillisimmät B2B-puolen mittarit ovat liidit, lomakkeiden lähetykset, myynti sekä yhteydenotot. Google Ads -mainonnassa voimme määritellä yhdessä, kuinka paljon olet valmis maksamaan yhdestä konversiosta.

Optimoimme mainontaa niin, että suljemme mainonnasta pois sanoja, jotka eivät ole tuoneet sinulle kauppaa tai konversioita. A/B-testaamme mainoksia ja varmistamme, että niitä on käytössä useampi variaatio jokaista mainosryhmää kohden. Hintatarjouksissa suosimme automaatiota, kunhan konversion arvo on tiedossa. Optimoimme budjettia aina kannattavuuden perusteella.

Päivittyviä diagrammeja

Näyttävää raportointia reaaliajassa

Google Looker Studio on reaaliaikainen raportointityökalu, jossa tiedot ovat aina ajan tasalla, helposti löydettävissä ja jaettavissa. Luomme yrityksellesi räätälöidyn dashboard-näkymän, johon voidaan tuoda tietoa eri kanavista ja jossa on helppo verrata Google Ads -mainonnan tuloksia muihin liikenteen lähteisiin.

Mielestämme on ehdottoman tärkeää analysoida tuloksia yhdessä asiakkaan kanssa, joten tyypillisesti koostamme PDF-raportin kuukausittain Looker Studion tietojen pohjalta. Raportti käydään yhdessä läpi kuukausipalavereissa, jotta pysymme hyvin kärryillä siitä, mitä mainonnassa tapahtuu ja miten sitä kannattaa kehittää suhteessa yrityksesi strategisiin tarpeisiin.

Luomme Google Looker Studio -raportit brändiohjeistuksesi mukaisesti, jotta tieto on relevanttia myös esimerkiksi yritysjohdolle ja muille tärkeille sidosryhmille. Raportti elää Googlen palvelimella, ja sitä voi jakaa linkin avulla organisaation sisällä.

Pyydä meiltä tarjous Google Ads -mainonnasta