Onko hakusanamainontaa myös Googlen ulkopuolella?

Miksi Google dominoi?

Googlen hakukoneella on globaalisti noin 90 % markkinaosuus, ja se on käytännössä saavuttanut monopoliaseman useimmilla markkinoilla. Se on tarjonnut parhaan hakukokemuksen jo monen vuoden ajan, joten on luontevaa, että ihmiset suosivat sitä.

Viime vuosina Google on kuitenkin järjestelmällisesti vähentänyt orgaanisten hakutulosten näkyvyyttä lisäämällä mainosten lukumäärää hakutulossivun yläpuolella. Mainostajille tämä on tarkoittanut potentiaalisesti suurempia klikkimääriä, kun raja mainosten ja orgaanisten hakutulosten välillä sumenee.

Onko Googlelle vaihtoehtoja?

Google Adsin (ent. Google Adwords) valtakausi on kestänyt poikkeuksellisen pitkään, jo lähes 20 vuotta. Haastajia kuitenkin löytyy, ja ne voivat tarjota fiksulle mainostajalle hyvin houkuttelevia tapoja tavoittaa kohdeyleisö. Esimerkiksi Microsoft Adsilla on laaja kumppaniverkosto ja mainokset näkyvät hakukone Bingin lisäksi myös Yahoon ja AOL:n hakukoneissa. Näiden lisäksi myös käyttäjän yksityisyyttä tarkkaan suojeleva DuckDuckGo sekä ympäristöystävällinen Ecosia kuuluvat Microsoft Adsin verkostoon, ja mainoksia voi ostaa myös niihin.

Microsoftin hakukoneverkostolla on vain pieni markkinaosuus, globaalisti noin 5 % ja Suomessa vain 2 %. Muutamat pienet hakukoneet kuitenkin kasvattavat suosiotaan ja tarjoavat mielenkiintoisen vaihtoehdon Googlen dominanssille. Esimerkiksi luontoarvoja korostavalla Ecosialla on varsin mielenkiintoinen liikeidea, jolla on potentiaalia vallata markkinaosuutta tulevaisuudessa.

Mainostajan kannalta pienemmät hakukoneet tarjoavat uusia asiakashankinnan kanavia, ja niihin on suhteellisen helppoa päästä näkyviin maksetun mainonnan avulla. Esimerkiksi kansainvälistyvälle b2b-mainostajalle, jolle yksikin uusi kauppa voi olla ratkaiseva, tämä mahdollisuus on kokeilemisen arvoinen. Hakukoneiden markkinaosuudet myös vaihtelevat maittain, joten joka hakukoneen potentiaali kannattaa selvittää kohdemaata tarkkaillessa.

Kun tehdään hakusanamainontaa pienemmissä hakukoneissa, tuloksia voi joutua odottamaan pidempään kuin Googlessa. Mainosnäyttöjen ja klikkien määrät ovat pieniä. Mutta koska kilpailua on vähemmän, on helpompi nousta hakutulosten kärkeen edullisemmin. ROI-potentiaali voi siis olla parempi kuin Googlessa.

Nostetaan esille kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa hakusanamainonnan näkökulmasta.

Bing

  1. Mikä on Bing Ads?
    Bingissä hakuvolyymit ovat pienempiä kuin Googlessa, joten odotettavissa on vähemmän liikennettä. Yksi hyvä sääntö on, että jos huomaat web-analytiikastasi (esim. Google Analytics) bing/organicin tuovan sinulle vähän mutta arvokasta liikennettä, kannattaa kokeilla hakusanamainontaa Bingin puolella. Bing Adsissa kampanjat ovat usein kustannustehokkaita, eli voit saada hyviä tuloksia ilman budjettien paukkumista.
  2. Mihin Bing Ads toimii parhaiten?
    Microsoftin oman datan mukaan Bingin käyttäjät ovat keskimäärin hieman iäkkäämpiä (yli 35-vuotiaita), naimisissa ja hyvin toimeentulevia. Tämä on varsin mielenkiintoinen kohderyhmä monelle yritykselle, koska sen ostovoima on suuri. Bingin hakukone on hyvin nivoutunut Windows-ekosysteemiin (Outlook, Skype, MSN, Cortana), ja näin ollen esimerkiksi monen suuremman yrityksen edustajat voivat oletuksena käyttää Bingin hakukonetta Googlen sijaan. B2b-mainostajille, jotka tavoittelevat esimerkiksi suuryritysten päättäjiä ja senior-tason toimihenkilöitä, Bing Ads saattaa olla erittäin toimiva lisä digimarkkinoinnin palettiin.
  3. Tiesitkö tätä Bing Adsistä?
    Olemassa olevalta Google Ads -tililtä voit tuoda mainoskampanjat Bingiin automaattisesti ilman suuria lisätöitä. Kampanjoita ei tarvitse rakentaa nollasta, ja näin säästyy valtavasti aikaa. Bing Adsissa on kuitenkin hieman eri asetukset kuin Google Adsissa, joten niiden kanssa on syytä olla tarkkana.

Ecosia

  1. Mikä on Ecosia?
    Ecosia on vuonna 2009 perustettu hakukone, jolla oli yli 15 miljoonaa aktiivista käyttäjää vuonna 2019. Se markkinoi itseään ekologisena hakukoneena, sillä se on sitoutunut lahjoittamaan 80 % mainostuloistaan puiden istutukseen ja sademetsien suojeluun. Ecosian palvelimet hyödyntävät 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa, ja yhtiö on jopa rakentanut omia aurinkovoimaloita tätä varten. Ecosia hyödyntää Bing-hakukoneen teknologiaa, ja siihen ostetaan mainoksia Microsoft Ads -mainosalustan kautta. Microsoft Adsin asetuksissa määritellään näkyvyydeksi kumppaniverkosto ja muut hakukoneet suljetaan pois, jolloin mainokset näkyvät pelkästään Ecosiassa.
  2. Mihin Ecosia toimii parhaiten?
    Ecosian haut ovat salattuja. Se ei tallenna käyttäjädataa eikä myy sitä eteenpäin kolmansille osapuolille. Näin ollen mainostajan kannalta oleellista tietoa ei anneta suoraan Ecosian hakukoneesta, mutta yrityksellä on aktiivinen Facebook-ryhmä, josta näkee, että suurin osa käyttäjistä on nuoria (18–35-vuotiaita) ja naiset ovat hieman yliedustettuna. Ecosian käyttäjiä yhdistävät vihreät arvot ja tiedostava kulutuskäyttäytyminen. Jos tuotteesi tai palvelusi liittyy esimerkiksi kestävään kehitykseen tai ilmastonmuutokseen, niin tämä vaihtoehto kannattaa tsekata.
  3. Tiesitkö tätä Ecosiasta?
    Techcrunch uutisoi maaliskuussa 2020, että Ecosia pääsee Chrome-selaimen oletushakukoneiden joukkoon Googlen, Yahoon, Bingin ja DuckDuckGon rinnalle. Jos tämä pitää paikkansa, voi hakukoneelle povata merkittävää lisänäkyvyyttä tulevaisuudessa.

DuckDuckGo

  1. Mikä on DuckDuckGo?
    Kuten Ecosia, myös DuckDuckGo painottaa yksityisyyttä eikä kerää dataa käyttäjiltä. DuckDuckGo näyttää kaikille käyttäjilleen täsmälleen samat hakutulokset, eli se ei personoi hakutuloksia toisin kuin Google.
  2. Mihin DuckDuckGo toimii parhaiten?
    Koska DuckDuckGo:n haut ovat salattuja, se soveltuu tietoturvan suhteen valveutuneille henkilöille sekä yrityksille, joiden aloilla käsitellään paljon arkaluonteista tietoa. Esimerkiksi terveys-, laki-, IT- tai poliittiset toimijat saattavat käyttää hakukonetta etsiessään tietoa eri palveluista. Jos yritys tarjoaa palveluitaan näille aloille, kannattaa kokeilla mainostamista DuckDuckGossa.
  3. Tiesitkö tätä DuckDuckGosta?
    DuckDuckGolla tehtiin vuonna 2015 keskimäärin noin 10 miljoonaa hakua päivässä. Vuonna 2017 luku oli tuplaantunut 20 miljoonaan, ja vuonna 2019 DuckDuckGo ylsi jo 50 miljoonaan päivittäiseen hakuun. Hakukone on siis melkoisen hyvässä kasvuvauhdissa. DuckDuckGosta löytyy varsin näppärä mobiilisovellus sekä iOS- että Android-laitteille.

 

Paletin laajentaminen hakukonemainonnassa tarjoaa monia mahdollisuuksia saada vastinetta panostukselle.

Kiinnostaako sinua laajentaa hakukonenäkyvyyttä ja saada lisää myyntiä verkosta? Ota yhteyttä sähköpostitse (matias.vahtola@paperplanes.fi) tai puhelimitse (050 331 7178), niin katsotaan tilanne!