Avainsanatutkimus selvittää, mistä yrityksesi kannattaa puhua

Avainsanatutkimus antaa luotettavan pohjan tulokselliselle hakusanamarkkinoinnille ja sisällöntuotannolle.

Avainsanatutkimus selvittää, millaisilla termeillä eli avainsanoilla ihmiset hakevat esimerkiksi tiettyyn alaan tai palveluun liittyvää tietoa. Avainsanatutkimus auttaa yritystäsi löytämään oikeat avainsanat täsmälliseen hakukonemarkkinointiin ja kohderyhmää kiinnostavaan sisällöntuotantoon. Lisäksi avainsanatutkimus kertoo, miten sekä oma yrityksesi että kilpailijasi näkyvät hakukoneissa.

Miksi ja milloin avainsanatutkimuksen tekeminen kannattaa?

Avainsanatutkimuksen tekeminen kannattaa lähes aina. Tutkimuksesta saatava hyöty sekä sisällöntuotannossa että markkinoinnissa on suuri suhteutettuna aikaan, joka tutkimuksen tekemiseen menee.

Avainsanatutkimus kannattaa tehdä etenkin silloin, kun olet lanseeraamassa uuttaa palvelua tai tuotetta. Avainsanatutkimuksen avulla voit todeta ja ennakoida lanseeratun tuotteen tai palvelun potentiaalin hakukonemarkkinoinnissa ja orgaanisessa näkyvyydessä. Tutkimuksen pohjalta on helppo optimoida lanseeraukseen liittyvä sisällöntuotanto tärkeimpien hakusanojen ympärille.

Vaikka uusia asioita ei olisikaan horisontissa, avainsanatutkimus kannattaa silti tehdä vähintään kerran vuodessa. Näin yrityksesi sisällöt, hakutermit ja avainsanat ovat aina ajassa mukana. Avainsanatutkimus tuo myös esiin mahdolliset nopeat voitot hakukonemarkkinoinnissa, ja ne voidaan toteuttaa pienellä panostuksella.

Avainsanatutkimuksen tulosten tulkitsemiseen kannattaa varata aikaa ja suhtautua tuloksiin avoimin mielin. Joskus tulosten seasta saattaa löytyä odottamattomia asioita. Joskus esimerkiksi käytössä olevat termit ja sanat saattavatkin olla haitallisia, ja niiden käytöstä olisi parempi luopua.

Usein tutkimuksen tekemiseen ja tulosten tulkitsemiseen kannattaa ottaa apukäsiä käyttöön. Me Paper Planesilla toteutamme useita avainsanatutkimuksia vuosittain, joten saat meiltä ammattitaitoista apua tutkimuksen toteuttamiseen ja tulosten perkaamiseen.

Kuinka voin itse tehdä avainsanatutkimuksen?

Avainsanatutkimuksen työkaluja ja työtapoja on suurin piirtein yhtä monta kuin tekijääkin. Voit kuitenkin poimia tästä meidän konkareidemme hyväksi todetun toimintamallin ja lähteä kartoittamaan avainsanoja itsenäisesti. Suosittelemme toteuttamaan tutkimuksen seuraavassa järjestyksessä:

  1. Hanki tarvittavat työkalut
  2. Kartoita nykytilanne
  3. Tekeydy kohderyhmäksi
  4. Testaa ja tarkasta
  5. Kehitä toimintasuunnitelma
  6. Toteuta

1. Hanki tarvittavat työkalut

Tarvitset käyttöösi muutaman ohjelmiston avainsanatutkimuksen toteutusta varten. Suosittelemme seuraavia työkaluja:

Google Search Console kertoo, kuinka paljon hakuja on tehty avainsanoilla, jotka täsmäävät sivuston orgaaniseen sisältöön. Samalla saat myös klikkaukset kyseisille sanoille.

Google Ads Keyword Planner näyttää potentiaalisen näkyvyyden valituille avainsanoille ja antaa ehdotuksia uusista avainsanoista.

SEMRush tarjoaa avainsanojen rankingit sekä historiadataa hakukonesijoituksista avainsanoillesi.

2. Kartoita nykytilanne:

Avaa Google Search Console ja katso millä hakusanoilla käyttäjät ovat löytäneet sivustosi tai tuotteesi. Vertaa sanoja ja termejä sivuston rakenteeseen ja sisältöön. Mikäli löydät sanoja, jotka toimivat erityisen hyvin tai joissa on potentiaalia, kirjaa ne ylös esim. Exceliin, Google Sheetsiin tai muuhun taulukkolaskentaohjelmaan.

Avaa sitten SEMRush ja tarkista sieltä Keyword Research -osio. Näyttääkö siltä, että avainsanojen rankingit ovat hyvällä tasolla? Jos näet selkeää pudotusta jonkin kohdalla tai löydät avainsanan, joka on tärkeä näkyvyyden kannalta, mutta hakusijoitus on huono, kirjaa myös nämä sanat laskentataulukkoon mukaan.

3. Tekeydy kohderyhmäksi:

Laita potentiaalisen asiakkaasi kengät jalkaan ja leiki ostajaa. Mitä haet? Millä sanoilla haet? Mistä haet? Käyttääkö asiakkaasi ammattisanastoa, jota ei ole vielä kirjattu avainsanoihin tai hyödynnetty markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa? Kirjaa ylös löydökset. Vieraile myös yrityksesi kilpailijoiden verkkosivuilla ja tutki, millaisia avainsanoja he käyttävät.

4. Testaa ja tarkasta:

Testausvaiheessa kannattaa käyttää esimerkiksi Google Keyword Planneria (vaatii Google Ads -tilin). Sen kautta näet tärkeiden avainsanojen hakuvolyymit ja saat potentiaaliset näkyvyysluvut halutulle tulevaisuuden aikamääreelle.

Lataa koostamasi avainsanalista järjestelmään ja määritä haulle toimialue, kuten Suomi. Sitten ei muuta kuin raporttia ajamaan. Saat tulokseksi hakumäärät listatuille avainsanoille, potentiaaliset hakumäärät esimerkiksi seuraavalle kuukaudelle sekä listauksen mahdollisesti hyvin soveltuvista, niin kutsutuista pitkän hännän avainsanoista. Käy listat rauhassa läpi ja tee johtopäätökset saamiesi tulosten perusteella.

5. Kehitä toimintasuunnitelma:

Kun olet luonut avainsanalistan, hakenut potentiaaliset pitkän hännän avainsanat ja todennut avainsanojen potentiaaliset hakuvolyymit, voit tehdä toimintasuunnitelman.

Löysitkö sanoja, jotka sopivat hyvin jo olemassa oleviin sivustosi sisältöihin, joita ei ole vielä hyödynnetty markkinoinnissa? Seuraavaksi kannattaa luoda kampanja tai mainosryhmä kyseiselle avainsanalle tai teemalle. Voit tehdä tämän suoraan Keyword Plannerin kautta.

Löysitkö avainsanoista potentiaalisia teemoja, jotka ovat tarjonnassasi, mutta niistä ei ole sisältöä? Nämä avainsanat kannattaa poimia sisältöstrategiaan, luoda sisältöä niiden pohjalta ja tehdä laskeutumissivut näille teemoille.

6. Toteuta:

Kun toimintasuunnitelma on valmis, voit ryhtyä toteuttamaan sitä. Mahdollisimman hyvä lopputulos vaatii usein koko tiimin työpanosta. Työ kannattaa tehdä huolellisesti ja tarkasti, mikäli haluat menestyä hakukoneissa. Kilpailu on nykyään erittäin kovaa varsinkin suosittujen hakutermien kohdalla.

Mikäli yllä olevat ajatukset resonoivat ja huomaat tarvitsevasi apua, voit kääntyä meidän puoleemme. Paper Planes on hakukoneoptimoinnin ja -markkinoinnin ammattilainen ja sisällöntuotanto on meidän selkäytimessämme.

Ota siis rohkeasti yhteyttä tai pyydä tarjous avainsanatutkimuksesta!