Avainsanatutkimus selvittää, mistä yrityksesi kannattaa puhua

Avainsanatutkimus antaa luotettavan pohjan tulokselliselle hakusanamarkkinoinnille ja sisällöntuotannolle.

Avainsanatutkimus selvittää, millaisilla termeillä eli avainsanoilla ihmiset hakevat esimerkiksi tiettyyn alaan tai palveluun liittyvää tietoa. Avainsanatutkimus auttaa yritystäsi löytämään oikeat avainsanat täsmälliseen hakukonemarkkinointiin ja kohderyhmää kiinnostavaan sisällöntuotantoon. Lisäksi avainsanatutkimus kertoo, miten sekä oma yrityksesi että kilpailijasi näkyvät hakukoneissa.

Miksi ja milloin avainsanatutkimuksen tekeminen kannattaa?

Avainsanatutkimuksen tekeminen kannattaa lähes aina. Tutkimuksesta saatava hyöty sekä sisällöntuotannossa että markkinoinnissa on suuri suhteutettuna aikaan, joka tutkimuksen tekemiseen menee.

Avainsanatutkimus kannattaa tehdä etenkin silloin, kun olet lanseeraamassa uutta palvelua tai tuotetta. Avainsanatutkimuksen avulla voit todeta ja ennakoida lanseeratun tuotteen tai palvelun potentiaalin hakukonemarkkinoinnissa ja orgaanisessa näkyvyydessä. Tutkimuksen pohjalta on helppo optimoida lanseeraukseen liittyvä sisällöntuotanto tärkeimpien hakusanojen ympärille.

Vaikka uusia asioita ei olisikaan horisontissa, avainsanatutkimus kannattaa silti tehdä vähintään kerran vuodessa. Näin yrityksesi sisällöt, hakutermit ja avainsanat ovat aina ajassa mukana. Avainsanatutkimus tuo myös esiin mahdolliset nopeat voitot hakusanamainonnassa, ja ne voidaan toteuttaa pienellä panostuksella.

Avainsanatutkimuksen tulosten tulkitsemiseen kannattaa varata aikaa ja suhtautua tuloksiin avoimin mielin. Joskus tulosten seasta saattaa löytyä odottamattomia asioita. Joskus esimerkiksi käytössä olevat termit ja sanat saattavatkin olla haitallisia, ja niiden käytöstä olisi parempi luopua.

 

Tehokas avainsanatutkimus – näin sen toteutamme

Avainsanatutkimuksen työkaluja ja työtapoja on suurin piirtein yhtä monta kuin tekijöitäkin. Meidän toimintamallimme on hioutunut vuosien varrella ja suosimme nykyään seuraavanlaista viiden askeleen mallia:

  1. Nykytilanteen kartoitus
  2. Kohderyhmä- ja kilpailija-analyysi
  3. Testaus ja tarkastus
  4. Toimintasuunnitelma
  5. Toteutus

1. Nykytilanteen kartoitus

Suosimme seuraavia työkaluja avainsanatutkimuksen toteuttamisessa:

  • Google Search Console kertoo, paljonko hakuja on tehty avainsanoilla, jotka täsmäävät sivuston orgaaniseen sisältöön. Samalla se näyttää klikkaukset kyseisille sanoille.
  • Google Ads Keyword Planner näyttää potentiaalisen näkyvyyden valituille avainsanoille ja antaa ehdotuksia uusista avainsanoista.
  • Ahrefs tarjoaa avainsanojen rankingit sekä historiadataa niiden hakukonesijoituksista.

Google Search Consolen avulla näemme, millä hakusanoilla käyttäjät ovat löytäneet sivustosi tai tuotteesi. Hakutermejä kannattaa vertailla sivuston rakenteeseen ja sisältöön. Sanat, jotka toimivat erityisen hyvin tai joissa on potentiaalia, kirjataan ylös esimerkiksi Exceliin tai Google Sheetsiin.

Sitten voidaan avata Ahrefs ja tarkista sieltä Organic Search -osio. Näyttääkö siltä, että avainsanojen rankingit ovat hyvällä tasolla? Jos jossain näkyy selkeää pudotusta tai löydämme avainsanan, joka on tärkeä näkyvyyden kannalta, mutta hakusijoitus on huono, myös nämä sanat kirjataan laskentataulukkoon mukaan.

2. Kohderyhmä- ja kilpailija-analyysi

Tehdään ajatusleikki, jossa asettaudumme asiakkaan tai potentiaalisen ostajan rooliin: mitä haet? Millä sanoilla haet? Mistä haet? Käytätkö ammattisanastoa, jota ei ole vielä kirjattu avainsanoihin tai hyödynnetty markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa? Tutkimme myös tärkeimpien kilpailijoidesi verkkosivuja ja sitä, millaisia avainsanoja ne käyttävät.

3. Testaus ja tarkastus

Testausvaiheessa käytämme yleensä Google Keyword Planneria (vaatii Google Ads -tilin). Sen kautta näemme tärkeiden avainsanojen hakuvolyymit ja potentiaaliset näkyvyysluvut halutulle tulevaisuuden aikamääreelle.

Aiemmin koostettu avainsanalista ladataan Keyword Planneriin ja haulle määritetään toimialue, kuten Suomi. Raportti antaa hakumäärät listatuille avainsanoille, potentiaaliset hakumäärät esimerkiksi seuraavalle kuukaudelle sekä listauksen mahdollisesti hyvin soveltuvista, niin kutsutuista pitkän hännän avainsanoista.

4. Toimintasuunnitelma

Kun olemme luoneet avainsanalistan, hakeneet potentiaaliset pitkän hännän avainsanat ja selvittäneet avainsanojen potentiaaliset hakuvolyymit, voimme tehdä toimintasuunnitelman.

Löytyikö avainsanatutkimuksesta uusia avainsanoja tai potentiaalisia teemoja, jotka sopivat tarjontaasi, mutta niitä varten ei ole luotu sisältöä? Nämä avainsanat kannattaa poimia sisältöstrategiaan, luoda sisältöä niiden ympärille ja tehdä laskeutumissivut tietyille teemoille tai vaikkapa hakulauseille.

Hakusanamainonnan puolella voimme luoda kampanjan tai mainosryhmän kyseiselle avainsanalle tai teemalle. Tämä voidaan tehdä suoraan Keyword Plannerin kautta.

Toimintasuunnitelman tarkoitus on täydentää olemassa olevaa sisältöstrategiaa ja varmistaa, että sidosryhmät ovat linjassa keskenään. Toimintasuunnitelma voi olla esim. taulukko tai tekstidokumentti, joka on jaettu sisällöntuottajan, SEO-asiantuntijan ja projektipäällikön kesken.

5. Toteutus

Kun toimintasuunnitelma on valmis, sitä päästään toteuttamaan. Mahdollisimman hyvä lopputulos vaatii usein koko tiimin työpanosta ja esimerkiksi aikatauluttaminen on usein keskeisessä roolissa. Hakukonelöydettävyyden parantaminen on pitkäjänteistä työtä, ja tuloksia voi joutua odottamaan pitkäänkin. Näin ollen projektinhallinta ja aikatauluttaminen on keskeistä – on tärkeää pitää kaikki osapuolet kartalla siitä missä mennään. Työ pitää tehdä huolellisesti ja tarkasti, mikäli haluat menestyä hakukoneissa. Kilpailu on nykyään erittäin kovaa varsinkin suosittujen hakutermien kohdalla.

Mikäli yllä olevat ajatukset resonoivat ja huomaat tarvitsevasi apua, voit kääntyä meidän puoleemme. Paper Planes on hakukoneoptimoinnin ja -markkinoinnin ammattilainen ja sisällöntuotanto avainsanatutkimuksineen on meidän selkäytimessämme.

Ota siis rohkeasti yhteyttä tai pyydä tarjous avainsanatutkimuksesta!

Miksi avainsanatutkimus Paper Planesilta?

Avainsanatutkimuksen tekeminen vaatii digitaalisen markkinoinnin asiantuntemusta ja tehokasta työkalujen käyttöä. Mahdollisia avainsanoja on helposti satoja, jopa tuhansia. Niinpä ymmärrys työkalujen tuottamasta datasta on olennaista, jotta valitaan oikeat jatkotoimenpiteet. Teemme tulosten perusteella selkeän toimintasuunnitelman jatkoa varten.

Toteutamme useita avainsanatutkimuksia vuosittain, joten saat meiltä ammattitaitoisen analyysin ja eväät jatkotoimenpiteisiin. Voimme esimerkiksi toteuttaa avainsanatutkimuksen pohjalta verkkosivustouudistuksen tai toteuttaa hakukoneoptimointia jatkuvana palveluna.

Avainsanatutkimuksen hinta

Avainsanatutkimuksen hinta määräytyy sivuston koon ja kieliversioiden määrän mukaan. Tyypillisesti puhutaan muutaman päivän työstä per kieliversio.

Kiinnostaako avainsanatutkimus?

Ota yhteyttä niin selvitetään yrityksellesi olennaiset avainsanat ja nykyinen näkyvyytenne valituilla avainsanoilla.

Anu Raitio-Huopaniemi
+358503047222
anu.raitio-huopaniemi@paperplanes.fi