TikTok-mainonta

Videosisällöillä buustia brändimarkkinointiin – TikTok-mainonnalla tavoitat nuoret aikuiset edullisesti.

TikTok-mainonnalla kasvatat brändisi tunnettuutta mukaansatempaavien, autenttisten videoiden avulla. Samalla ohjaat kohderyhmääsi tehokkaasti kohti haluttua tavoitetta. Jos haluat ottaa TikTokista kaiken irti, voit luoda yrityksellesi orgaaniselle sisällölle tilin – mutta ilman orgaanista näkyvyyttäkin voi tehdä mainontaa.

TikTok perustuu lyhyihin, viihdyttäviin videosisältöihin

TikTok on lyhyihin vertikaalivideoihin perustuva somealusta, jota käytetään pääsääntöisesti mobiililaitteilla. Alustan algoritmi tuli alkujaan tutuksi älykkäänä, sillä se mukauttaa videosyötteen sisällön käyttäjäkohtaisesti perustuen katseltujen videoiden tuottamaan dataan. Osin tästä syystä TikTokin käyttäjät viettävätkin alustalla aikaa pitkän tovin.

TikTokin videosyöte vie helposti mukanaan ja erilaista sisältöä löytyy vaikka millä mitalla. Käyttäjäkokemus yleisesti paranee ja alustalla vietetty aika pitenee, kun algoritmi alkaa ymmärtämään mieltymyksiäsi ja tarjoilee viihdettä (ja tietoa) video toisensa jälkeen. Swaippaamiseen jää koukkuun ja yhtäkkiä huomaatkin viettäneesi videoiden parissa rutkan tovin.

Orgaanisen videosyötteen seassa käyttäjille tarjotaan videomainoksia, jotka voivat olla maksimissaan minuutin pituisia. Ne näkyvät käyttäjän feedillä heti äänet päällä. Siksi on tärkeää satsata videon äänimaailmaan heti kättelyssä.

Tiktok-mainonnalla tuloksiin

TikTok-mainonta on tehokasta erityisesti tietoisuuden ja tunnettuuden kehittämiseen. Brändin tai tuotteen tarinaa voidaan rakentaa pitkäjänteisesti erilaisilla sisällöillä, jotka tukevat toisiaan. Videoiden ketjuttamisella, eli sarjalla videoita samasta aiheesta, voidaan tehokkaasti syventää kohderyhmän kokemusta ja vahvistaa sanomaa.

1. Vaikuttavuus ja muistijälki
Viihdyttävät ja ytimekkäästi etenevät tarinalliset vertikaalivideot jättävät katsojalleen muistijäljen, kunhan sisältö on suunniteltu ja toteutettu hyvin. TikTok-videoiden tulee olla äänellisiä, eli musiikin tai puheen liittäminen videoon on tärkeää – parhaimmillaan moniaistillinen videototeutus tuottaa katsojalleen elämyksen.

2. Tehokas ohjaus verkkosivuille
TikTok-mainoksessa tekstin pituus on rajoitettu, eikä emojeita voi käyttää, joten harkitse tarkasti mitä haluat kohderyhmällesi viestiä tekstikentässä.

3. Korkea sitoutumisaste
TikTok on oivallinen valinta myös silloin kun haluat mainoksellasi aktivoida kohderyhmää. Mikäli yrityksesi on TikTokissa orgaanisesti – ja haluat panostaa vuorovaikutukseen – pidä mainoksissakin kommentointi päällä. Mutta vain silloin, kun resursseja riittää autenttiseen vuoropuheluun.

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

1 . Käytä hyväksi huumoria, liikettä ja aitoa, kanavan mukaista kommunikaatiota. Monesti sisältöjen päätähtinä on ihminen tai eläin, liikkeessä ja yhdistettynä musiikkiin tai muihin ääniin.

2. Äänet kuuluvat olennaisesti TikTok-sisältöihin ja monesti käyttäjät pitävät äänet päällä sovelluksessa. Sisältöön voi joko valita musiikin TikTokin kirjastosta tai liittää itse sellaisen äänen tai musiikin, jonka levitykseen on tekijänoikeudet.

3. Lyhyet videot toimivat esimerkiksi teaser-sisällöissä ja tuotelanseerauksissa. Niiden avulla voidaan myös nostaa esiin tärkeä seikka suuremmasta asiakokonaisuudesta.

4. Videolla tulee olla teema ja sanoma. Kohderyhmän on ymmärrettävä, mitä videolla halutaan saada aikaan tai miten heidän tulisi toimia nähtyään videon. Muista lisätä loppuun kehote toimintaan!

5. Vaikka äänet korostuvat TikTokissa, videoihin on hyvä lisätä tärkeät asiat tekstinä.

6. Huomioi TikTok-mainoksen asettelu. Videon oikeaan reunaan, ylälaitaan ja alalaitaan on jätettävä tyhjää tilaa mainoksen tekstin, profiilikuvan sekä painikkeiden kohdalle.

7. Erilaiset haasteet leviävät TikTokissa viraalisti ja kansainvälisesti. Mikäli omaan brändiin saadaan liitettyä jokin hauska haaste, tästä kikasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti! Tee siis brändillesi sopiva haaste tai ota yhteyttä TikTok-vaikuttajaan, joka voi toteuttaa natiivin sisällöntuotannon, jolloin se on varmasti kanavaan sopivaa ja viihdyttävä. Jos videostasi tulee viraalihitti, se voi elää TikTokissa pitkään.

Miten yritys voi aloittaa TikTokin käytön?

Uuden kanavan haltuunotossa palataan markkinoinnin perusasioihin: tarkenna kohderyhmäsi ja heille asettamat tavoitteesi, aseta niille mittarit ja lähde ideoimaan sisältöjä.

Voit luoda TikTokiin normaalin, yritys- tai sisällöntuottajatilin ja tuottaa orgaanista sisältöä. Erityisesti yritys- tai sisällöntuottajatilin tarjoama orgaanisen sisällön analytiikka auttaa uuden sisällön suunnittelussa ja jatkuvassa kehittämisessä.

Mainonta TikTokissa on mahdollista myös ilman käyttäjätiliä, joten voimme toteuttaa mainontaa yrityksellesi myös ilman orgaanista näkyvyyttä.

Orgaanisen TikTok-sisällöntuotannon vinkit:

  • Kokeile rohkeasti ja tee uusia juttuja, joilla voit saada näkyvyyttä sisällöillesi – pysy kuitenkin strategiassa, äläkä tavoittele päämäärättömiä pikavoittoja.
  • Pysy trendien aallonharjalla! Seuraa Discoverya ja For You -feediä, joista saat uutta inspiraatiota sisällöntuotantoon.
  • Osallistu ajankohtaisiin trendeihin. Luo sisältöä, jossa käytät nosteessa olevia aihetunnisteita, efektejä, aiheita ja musiikkia.
  • Ole aidosti omanlaisesi – erottumalla massasta keräät oman, uskollisen seuraajakunnan.

 

Miksi TikTok-mainontaa Paper Planesilta?

Voit luottaa siihen, että Paper Planesin digimarkkinoijat toteuttavat kokonaisuuden alusta loppuun pieteetillä – varmistaen, että toteutus saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset. Olipa kyseessä kampanja tai jatkuvan markkinoinnin tekeminen, räätälöimme hioutuneet prosessimme aina tarpeidesi mukaan. Mainonnan toteutuksessa lähdemme pääsääntöisesti liikkeelle tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelystä, jonka jälkeen suunnittelemme niihin sopivat sisällöt. Mainonnan käynnistyttyä seuraamme tuloksia. Optimoimme jatkuvasti toteutusta, raportoimme ne sovituin aikavälein ja tuotamme suosituksia jatkotoimenpiteisiin.

Digimarkkinoijamme ovat jatkuvan kouluttautumisen ja karttuneen kokemuksen myötä perillä siitä mitä ja miten mainonta TikTokissa kannattaa toteuttaa. Eikä haittaa ole siitäkään, että mainonnan tiimimme on tiivis ja ketterä – tiedon jakaminen on heillä verissä. Saatkin meiltä koko tiimin osaamisen tavoitteidesi saavuttamiseksi.

Kaipaatko apua TikTok-mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen? Ota meihin rohkeasti yhteyttä.