tik tok mainonta

TikTok-mainonta

Entistä edullisempi TikTok-mainonta on vihdoin saatavilla myös Suomessa – näin otat uuden kanavan haltuun.

Maaliskuussa TikTok-mainosalusta saadaan vihdoin käyttöön Pohjoismaissa. Nyt mainontaa voi ostaa ns. huutokauppametodilla aivan kuten muissakin sosiaalisen median kanavissa. Muutos on odotettu, sillä aikaisemmin Suomessa mainostaakseen on täytynyt varata mainospaikka etukäteen. Lisäksi tähän saakka varausmainonnan minimibudjetti on ollut yli 2000 euroa päivässä. Huutokauppaperustainen mainonnan osto taas mahdollistaa 50 dollarin päiväkohtaisen minimibudjetin.

TikTok perustuu lyhyihin, viihdyttäviin videosisältöihin

TikTok on lyhyihin vertikaalivideoihin perustuva somealusta, jota käytetään pääsääntöisesti mobiililaitteilla. Alustan algoritmia on kehuttu älykkääksi, sillä se tuottaa käyttäjäkohtaisen videosyötteen täysin mieltymyskohtaisesti. Osin tästä syystä TikTokin käyttäjät viettävätkin aikaa kanavassa pitkän tovin.

Jos et ole vielä kokeillut TikTokia, ota puhelin käteen ja sukella nopeatempoiseen somekanavaan. Videot vievät mukanaan ja sisältöä löytyy vaikka millä mitalla eri aiheista. Kokemus vain paranee, kun algoritmi alkaa ymmärtämään mieltymyksiäsi.

Tiktokin edut mainostajalle

TikTok-mainonta on tehokasta erityisesti tietoisuuden ja tunnettuuden kehittämiseen. Brändin tai tuotteen tarinaa voidaan rakentaa pitkäjänteisesti erilaisilla sisällöillä, jotka tukevat toisiaan. Ketjuttamalla sisältöjä on mahdollista luoda brändikampanjoita, joiden avulla mielikuva kehittyy kohderyhmässä haluttuun suuntaan.

1. Vaikuttavuus ja muistijälki
Viihdyttävät, musiikilla höystetyt vertikaalivideot täyttävät koko näytön ja jättävät tehokkaan muistijäljen, kunhan sisältö on suunniteltu ja toteutettu hyvin.

2. Tehokas ohjaus verkkosivuille
TikTok-mainoksessa on kolme kohtaa, joista kohdeyleisö voi klikata verkkosivustolle. Käyttäjänimi, profiilikuva sekä teksti vievät kaikki liikennettä haluttuun kohteeseen.

3. Korkea sitoutumisaste
Mikäli mainoksesi on huomiota herättävä ja kohdennettu oikealle yleisölle, on mahdollista saavuttaa erittäin korkeat kommenttimäärät. Tästä syystä on mahdollista myös jättää mainonnasta kommentointimahdollisuus kokonaan pois.

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

1 . Käytä hyväksi huumoria, liikettä ja aitoa, kanavan mukaista kommunikaatiota. Monesti sisältöjen päätähtinä on ihminen tai eläin, liikkeessä ja yhdistettynä musiikkiin tai muihin ääniin.

2. Musiikki on sisällöissä suuressa osassa, ja siksi monet pitävät äänet päällä sovellusta käyttäessään. Sisältöön voi joko valita musiikin TikTokin kirjastosta tai liittää itse sellaisen musiikin, jonka levitykseen sisällöntuottajalla on tekijänoikeudet.

3. Lyhyet videot toimivat esimerkiksi teaser-sisällöissä ja tuotelanseerauksissa. Niiden avulla voidaan myös nostaa esiin tärkeä seikka suuremmasta asiakokonaisuudesta.

4. Videolla tulee olla teema ja sanoma. Kohderyhmän on ymmärrettävä, mitä videolla halutaan saada aikaan tai miten heidän tulisi toimia nähtyään videon. Muista lisätä loppuun toimintakehotus!

5. Vaikka äänet korostuvat TikTokissa, videoihin on hyvä lisätä tärkeät asiat tekstinä.

6. Huomioi TikTok-mainoksen muoto. Sekä videon oikealle puolelle että alalaitaan on jätettävä tyhjää tilaa mainoksen tekstin, profiilikuvan sekä äänitiedon paikoille.

7. Erilaiset haasteet leviävät TikTokissa viraalisti ja kansainvälisesti. Mikäli omaan brändiin saadaan liitettyä jokin hauska haaste, tästä kikasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti! Tee siis brändillesi sopiva haaste tai ota yhteyttä TikTok-vaikuttajaan, joka voi toteuttaa natiivin sisällöntuotannon, jolloin se on varmasti kanavaan sopivaa ja viihdyttävä. Jos videostasi tulee viraalihitti, se voi elää TikTokissa pitkään.

Miten yritys voi aloittaa TikTokin käytön?

Aina ennen uuden kanavan haltuunottoa on suositeltavaa käydä läpi markkinoinnin perusasiat, jotta saat tuloksista kaiken mahdollisen hyödyn irti. Käy läpi tavoitteet, niille asetetut mittarit, kohderyhmä ja sanoma.

Voit luoda TikTokiin normaalin, yritys- tai sisällöntuottajatilin ja tuottaa orgaanista sisältöä. Erityisesti yritys- tai sisällöntuottajatilin tarjoama orgaanisen sisällön analytiikka auttaa uuden sisällön suunnittelussa ja jatkuvassa kehittämisessä.

Mainonta TikTokissa on mahdollista myös ilman käyttäjätiliä, joten voimme toteuttaa mainontaa yrityksellesi ilman orgaanista näkyvyyttä.

Orgaanisen TikTok-sisällöntuotannon vinkit:

  • Kokeile rohkeasti ja tee uusia juttuja, joilla voit saada näkyvyyttä sisällöillesi – pysy kuitenkin strategiassa, äläkä tavoittele päämäärättömiä pikavoittoja.
  • Pysy trendien aallonharjalla! Seuraa Discoverya ja For You -feediä, joista saat uutta inspiraatiota sisällöntuotantoon.
  • Osallistu ajankohtaisiin trendeihin. Luo sisältöä, jossa käytät nosteessa olevia aihetunnisteita, efektejä, aiheita ja musiikkia.
  • Ole aidosti omanlaisesi – erottumalla massasta keräät oman, uskollisen seuraajakunnan.

TikTokin mainosmuodot

Kun strategia ja sisällöt ovat kunnossa, on aika katsastaa vielä viimeisenä TikTokin mainosmuodot. TikTok tarjoaa varausmahdollisuuden kautta muutamia erilaisia mainosmuotoja. Mikäli haluat päästä käsiksi huutokauppaperusteiseen mainontaan, jolloin budjettia voi säätää päivätasolla ja tuloksia optimoida itsenäisesti, on tyydyttävä väliaikaisesti yhteen, hyvin toimivaan mainosmuotoon: Infeediin.

Infeed-mainokset näkyvät kohderyhmälle For You -fiidillä. Videosisältö voi olla maksimissaan minuutin pituinen ja se pyörii käyttäjän feedillä heti äänet päällä. Siksi on tärkeää satsata videon äänimaailmaan heti kättelyssä.

Kaipaatko apua TikTok-mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen? Ota meihin rohkeasti yhteyttä.