Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallisella ostamisella saavutat paremman näkyvyyden laadukkaissa medioissa

Mitä ohjelmallinen ostaminen on?

Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisen mainonnan ostamista automatisoidusti. Automaatio hoitaa osan neuvotteluista, jota ostava osapuoli ja mediatilaa myyvä taho normaalisti kävisivät. Mainostilaa ostetaan erilaisten ohjelmallisten alustojen avulla esimerkiksi reaaliaikaisilla tarjouskilpailuilla ja huutokaupoilla. Mainonnan ostaminen on kustannustehokkaampaa, jolloin digimainonnan kampanjoiden pyörittäminen sujuu vaivattomasti.

Ohjelmallisen ostamisen avulla voidaan ostaa räätälöityjä mainospaikkoja erilaisista medioista keskitetysti. Enää ei tarvitse siis neuvotella kunkin median kanssa hinnoista ja aikatauluista erikseen. Mainostilan ostaminen on huomattavasti aiempaa suoraviivaisempaa ja samalla päästään käsiksi suosituimpien medioiden haluttuihin mainospintoihin.

Sen avulla voidaan toteuttaa näyttävämpiä, brändillisiä digimarkkinointikampanjoita laadukkaissa medioissa. Se on siis oivallinen pari sosiaalisen median mainonnan rinnalle ja tukee hyvin muuta digimarkkinoinnin kokonaisuutta.

Ohjelmallisen ostamisen hyödyt

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa erittäin hyvät kohdennusmahdollisuudet. Ohjelmallisen ostamisen avulla voit ostaa suoraan haluamasi näkyvän mediapaikan, vaikkapa tietyn median etusivulta. Voit ostaa mainontaa juuri niistä medioista, joissa tunnistettu kohderyhmä viettää aikaansa. Samalla vältytään mainoksien näkymiseltä ei-toivotuilla sivustoilla. 

Ohjelmallinen ostaminen ei ole Google Adsin tai sosiaalisen median mainosformaattien varassa, vaan ostajalla on paremmat mahdollisuudet tehdä näyttäviä, luovempia mainoskampanjoita. Voit tehdä erilaisia luovia toteutuksia, kuten videoita, bannereita, interaktiivisia bannereita ja “tapetteja” eli sivun elementtien taakse tulevia mainoksia. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa vaikuttavien mainosmuotojen, kuten pystyvideon, hyödyntämisen myös mobiilimainonnassa.

 

Näyttävimmillä mainosmuodoilla saadaan aikaan parempi huomioarvo. Käyttäjät viettävät enemmän aikaa mainosten parissa, jolloin he myös muistavat mainoksesi suuremmalla todennäköisyydellä.

Kampanjamateriaalien tuottaminen ei kuitenkaan vaadi valtavasti enempää resursseja kuin yksinkertaisempikaan mainonta, sillä kampanjoiden tuottamisessa voidaan käyttää siihen tarkoitettuja työkaluja.

Kuten digitaalista markkinointia yleensäkin, ohjelmallisen ostamisen kampanjamateriaaleja voi muokata ja optimoida vaikka lennosta. Näin voidaan kokeilla erilaisia mainosvaihtoehtoja ja varmistaa kampanjan menestys. Kampanjoiden toimivuudesta saa kattavat raportit, jotka voidaan myös tuoda Looker Studio -dashboardeihin.

Kenelle ohjelmallinen ostaminen sopii?

Ohjelmallinen ostaminen sopii hyvin monen markkinoijan työkalupakkiin. Erityisen hyvin se sopii yrityksille, jotka tekevät jo YouTube-, display-, tai somemainontaa. Jos tavoitteenasi on parantaa brändisi tunnettuutta suurelle yleisölle ja brändilläsi on erottuva ilme, ohjelmallinen ostaminen on erinomainen lisäys mainonnan valikoimaan. Toki se sopii myös tarkan kohderyhmän tavoittamiseen valikoiduissa medioissa ja kampanjoiden kärkityökaluksi tärkeimmissä sesongeissa, kuten Black Friday tai joulu.

Ohjelmallinen ostaminen sopii parhaiten ns. ostoputken yläpäähän, eli tietoisuuden luomiseen, koska näyttävillä mainospinnoilla on hyvä huomioarvo. Ohjelmallisen ostamisen kautta kerättyä yleisöä ja dataa voidaan jatkossa hyödyntää taktisemmassa, ostoon tai liidigenerointiin tähtäävässä mainonnassa.

Digitaalinen ulkomainonta

Ohjelmallisen ostamisen kautta voimme myös tarjota digitaalista ulkomainontaa (Digital Out of Home/DOOH). Kuten perinteisessäkin ulkomainonnassa, digitaalisen ulkomainonnan tarkoitus on kiinnittää ohikulkijoiden huomio erottuvilla mainossisällöillä. Digitaalisten ulkomainosten sisältöjä voidaan optimoida reaaliajassa, joten kampanjaan on mahdollista saada erittäin eksaktia ajankohtaisuutta päivittämällä mainoksia esim. säätilan tai vaikkapa urheilumatsin tapahtumien mukaan. Mainokset voidaan myös kohdentaa tiettyihin sijainteihin ja kellonaikoihin.

Digitaalinen ulkomainonta auttaa parantamaan brändin tunnettuutta ja top-of-mindia kuluttajien keskuudessa. Sen avulla voidaan myös hyvin ohjata kävijöitä kivijalkaliikkeeseen. Mainokset toimitetaan pystymuotoisena videona tai kuvana. Mainospaikat löytyvät Clear Channelin sivustolta.

Miksi ohjelmallinen ostaminen Paper Planesin kautta?

Yhdessä emoyhtiömme Obsidian Groupin asiantuntijoiden kanssa olemme auttaneet kymmeniä asiakkaita ohjelmallisen ostamisen hyödyntämisessä. Autamme valitsemaan oikeat mediat ja kohderyhmät, tuotamme kampanjan konseptin, visuaalisen ilmeen ja tekstit ja varmistamme, että kampanjasi menestyy. Saat siis kauttamme kaikki ohjelmallisen ostamisen hyödyntämiseen tarvittavat palvelut.

Hyödynnämme ohjelmallisessa ostamisessa Google Display & Video 360 -alustaa, jonka kautta voi ostaa mainostilaa sekä Suomen suosituimmista medioista että kansainvälisesti.

Kaipaatko apua ohjelmallisessa ostamisessa?

Ota yhteyttä niin katsotaan, miten ohjelmallinen ostaminen voi parantaa brändisi näkyvyyttä.

Anu Raitio-Huopaniemi
+358503047222
anu.raitio-huopaniemi@paperplanes.fi