Arvolupaus

Arvolupaus kirkastaa brändin ydinviestin.

Mikä arvolupaus on?

”Arvolupaus on kirjallinen kiteytys, lupaus arvosta, jonka asiakkaasi saa, kun hän hankkii yrityksesi palvelun tai tuotteen. Se antaa asiakkaallesi syyn valita juuri sinun tarjoamasi ratkaisun. Arvolupaus kiteyttää brändisi arvot sekä brändisi asiakkaille tuottaman arvon yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi.” Näin luova strategimme Hanna kiteyttää arvolupauksen ja sen merkityksen markkinoijalle blogissaan.

Arvolupaus eli value proposition kirkastaa brändisi tuottaman hyödyn asiakkaillesi. Se on erinomainen pohjatyö monelle markkinointi- ja brändinrakennustoimenpiteelle.

Tärkeintä arvolupauksen määrittäminen on silloin, kun halutaan tehdä asiakaslähtöistä viestintää. Yritykset kun viestivät huomaamattaan usein itsestään käsin, tuutaten kaikissa kanavissaan viestejä siitä, keitä me olemme, mitä me teemme, miksi me olemme parhaita siinä mitä teemme.

Hyvä itsetuntemus on brändille toki tärkeää, mutta asiakasta kiinnostaa eniten se, mitä arvoa hän itse tai hänen yrityksensä palveluista tai tuotteista saa: säästääkö jokin palvelu asiakkaan aikaa, helpottuuko asiakkaan elämä jonkin tuotteen ansiosta? Arvolupaus palauttaa asiakkaan huomion keskipisteeseen.

Asiakas ostaa sinulta apua ongelmaansa ja sinun tavoitteesi on lievittää asiakkaasi kipua, auttaa. Kokemus autetuksi tulemisesta on se arvo, jonka asiakas sinulta saa. Arvolupaus pukee tuon arvon sanoiksi – ja kirkastaa näin brändisi tärkeimmän viestin.

Mitä hyötyä arvolupauksesta on?

Arvolupauksen ykköstavoite on kasvattaa asiakasymmärrystä. Arvolupauksen auki kirjoittaminen on ydinviestisi kirkastamista ylätasolta alaspäin, niin yksityiskohtaisille tasoille saakka kuin itse haluat.

Kun määrittelet arvolupauksen, määrittelet asiakasviestinnän ylätason, jolta on edelleen helppo johtaa palvelu- tai tuotekohtaisia ydinviestejä. Näiden kirkastettujen ydinviestien ansiosta markkinointi- ja viestintätiimisi tietävät aina, mikä sanoma, kiteytys tai sanamuoto heidän pitää saada asiakkaalle läpi missäkin yhteydessä. Markkinoinnin työ helpottuu ja myös paranee huomattavasti.

Kiteytetysti sanoen: arvolupauksen ansiosta saat paremman osumatarkkuuden asiakasviesteihisi.

Arvolupaus

  • Ei ole slogan tai yrityksen positiointilause

  • Syntyy asiakaslähtöisesti, ei yrityksen halusta kertoa itsestään

  • Kertoo, miten yrityksesi ratkoo asiakkaan ongelmat

  • Kertoo, miten yrityksesi parantaa asiakkaan nykytilannetta

  • Kertoo, mitä hyötyä asiakkaasi saavat

  • Kertoo, miksi asiakkaan tulisi valita sinut kilpailijasi sijaan

  • On helppo ymmärtää

Miten arvolupaus yhdistyy brändiin?

Ennen arvolupauksen määrittämistä kirjoitetaan arvolupaustarina, joka selkeyttää asiakkaan ja brändin arvot yhdeksi tarinaksi. Arvolupaus on kiteytys arvolupaustarinasta.

Arvolupaustarina on läheistä sukua bränditarinalle, mutta bränditarina on laajempi ja enemmän taustatietoa sisältävä kertomus brändin olemassaolon tarkoituksesta. Bränditarina kertoo, miten ja mihin tarpeeseen brändi on syntynyt, ja mitkä ovat brändin arvot. Bränditarinan tarkoitus on herättää kiinnostusta ja luottamusta brändiä kohtaan.

Arvolupaus taas keskittyy asiakkaan näkökulmaan. Arvolupausta mietitään ”mitä asiakas meiltä saa” -kysymyksen kautta, siinä missä bränditarinaa avataan enemmän ”miksi me olemme olemassa” -kysymyksen kautta.

 

Miten arvolupauksen määrittäminen onnistuu?

Nettisivujen uudistus, uuden tuotteen lanseeraus, vanhan tuotteen uudelleenlanseeraus tai vuosisuunnittelu ovat kaikki oivia hetkiä laittaa arvolupaus kuntoon. Arvolupauksen määrittäminen on kokonaisuudessaan noin 3–5 työpäivän mittainen, muutamassa viikossa valmistuva projekti.

Arvolupauksen määrittäminen koostuu viidestä työvaiheesta:

  1. Ensin tehdään taustatutkimus, joka selvittää, mitä arvoa kohderyhmäsi saa palvelustasi tai tuotteestasi. Mikäli sinulla ei ole tutkimustietoa omasta takaa, voimme auttaa asiakashaastatteluiden- ja kyselyiden kanssa.
  2. Sitten pidetään arvolupaustyöpaja, joka kiteyttää brändisi erottautumistekijät. Työpajassa on hyvä olla mukana henkilöitä eri puolilta yritystä, niin myynnistä, markkinoinnista, johdosta kuin ns. perustehtävistäkin.
  3. Sen jälkeen kirjoitetaan arvolupaustarina.
  4. Arvolupaustarinasta kiteytetään arvolupaus, joka kertoo lyhyesti ja selkeästi, miksi kohderyhmä valitsee brändisi kilpailijan sijaan.
  5. Lopuksi hoidetaan arvolupauksen jalkauttaminen, eli pidetään huoli siitä, että arvolupaus näkyy myös asiakkaalle asti.

Miksi arvolupaus Paper Planesilta?

Arvolupauksen jalkautus on vähintään yhtä tärkeää kuin itse arvolupauksen määrittämistyö. Me emme jätä sinua selaamaan (jälleen kerran yhtä) pitkää strategiapaperia yksin, vaan autamme työn loppujalkautuksessa, eli siinä, miten uusi asiakaskeskeinen markkinointiviestintä näkyy ja kuuluu jatkossa.

Meillä on vahva osaaminen viestien kanavakohtaisen jalkautuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Työhömme kuuluu yleensä arvolupauksen vieminen loppuasiakkaalle näkyviin materiaaleihin asti, kuten mainontaan, nettisivuille ja uutiskirjeisiin – ja me myös testaamme, että viestit varmasti toimivat.

Onnistunut loppujalkautus onkin lopulta se, mikä määrittelee arvolupaustyön merkityksen. Meidän kanssamme työ ei jää puolitiehen.

Pyydä lisätietoja tai tarjous arvolupauksen määrittämisestä

Ville Pelttari
+358 50 3489 297
ville.pelttari@paperplanes.fi