Tarvitseeko yritys verkkosivut? Neljä näkökulmaa

Yrityksen nimeä kantavat verkkosivut ovat yleensä itsestäänselvyys – jos emme ole netissä, emme ole olemassa. Joskus voi kuitenkin olla hyvä pysähtyä miettimään, minkä takia teemme tuhansien eurojen investoinnin verkkosivujen rakentamiseen ja ylläpitoon. Missä yrityksen nettitekeminen asuisi ilman kotisivuja? Sivuston olemassaolon oikeutuksen pohtiminen voi kirkastaa sitä, mihin verkkopalvelua ja liiketoimintaa kannattaisi seuraavaksi lähteä kehittämään, ja miten kehitysaskeleita voi mitata tehokkaimmin.

1. Mikä on verkkosivuston arvo yrityksen liiketoiminnalle?

Jos yrityksen verkkosivuilta ei löydy verkkokauppaa tai muuta suoraan liiketoimintaan liittyvää ominaisuutta, kuten liidienkeruuta, hyötyä voi olla äkkiseltään vaikea mitata – mutta niin on toisaalta hyödyttömyyttäkin.

Vaikka saitti ei suoraan toisi euroja kassaan, kannattaa silti miettiä verkkopalvelun onnistumisen mitattavuutta ja kehityksen seurantaa. Liian usein jätetään tarkastelematta, miten sivuston kävijämäärät korreloivat myyntilukujen kanssa. Pelkkien niin sanottujen vanity-mittareiden, kuten kävijämäärien tai bounce raten, seuraaminen harvoin tuottaa itsessään käyttökelpoista tietoa, vaan data tulisi integroida myynnin dataan. B2B-yrityksissä tämä on usein helppoa, kun taas jälleenmyyjien kautta tapahtuvassa kuluttajabisneksessä se voi vaatia uudenlaisia kokeiluja.

Arvo liiketoiminnalle voi toki olla muutakin kuin suoraa kaupantekoa. Tyypillinen esimerkki on laadukas asiakaspalveluosio, joka vähentää ruuhkaa asiakaspalvelussa. Tämä voi parantaa asiakastyytyväisyyttä ja keventää asiakaspalvelun kustannuksia.

2. Millainen on asiakaspolku?

Onko internet osa polkua, jonka asiakkaasi kulkee matkalla ostoon? Yleensä on. Kaikkihan me googlettelemme, tilaamme kiinnostavien yritysten uutiskirjeitä ja pyörimme sosiaalisessa mediassa. Kukapa ei olisi kiinnostunut tuttujen tai tuntemattomienkin kokemuksista ennen isompien hankintojen tekemistä? Näissä tapauksissa on selkeää, että oman äänen saa tehokkaasti kuuluviin sillä, että olet löydettävissä verkkosivuilta.

Poikkeuksiakin on. Nopeasti liikkuvat kuluttajatuotteet, esimerkiksi jäätelöt, ovat sellaisia, että niiden asiakaspolku kulkee lähinnä hyllystä kassan kautta parempiin suihin. Näissä tapauksissa verkkosivustolle voi löytää tarkoituksen muokkaamalla asiakaspolkua, kunhan muokkaukselle löydetään sekä asiakkaalle että yritykselle arvoa tuottava syy.

Joskus myös kuulee sanottavan, että ei meidän asiakkaat osta näitä [syötä tähän jokin iso ja arvokas ostos] netistä. Eivät ehkä ostakaan, mutta lähes kaikkien tutkimusten mukaan he kyllä vähintään etsivät tietoa netistä. Jos haluat sanasi sanoa tuohon tiedonhakuun, se onnistuu hyvin todennäköisesti parhaiten oman verkkosivuston kautta, koska siellä saat oman näkökulmasi kerrottua.  

3. Palveleeko sivusto käyttäjiään?

Sinä tunnet asiakkaasi kaikkein parhaiten, ja yrityksen omat verkkosivut ovat paikka, jossa voit rakentaa juuri sellaisen käyttäjäkokemuksen, joka parhaiten palvelee sinun asiakkaitasi. Avuliaan ja helposti löydettävän sisällön tarjoaminen ja asiakkaiden saavutettavissa oleminen ei välttämättä näy liiketoiminnan tuloksissa lyhyellä aikavälillä, mutta pitkäjänteisen brändityön osana verkkopalvelu voi olla hyvinkin arvokas.

Oman verkkosivuston päälle rakentuva sisältömarkkinointi voi myös ajan saatossa olla kustannustehokkaampi tapa rakentaa brändiä kuin vaikkapa mainonta. Hyvät verkkosivuston sisällöt kun palvelevat pienin ehostuksin vuodesta toiseen, jolloin paine tehdä jatkuvaa mainontaa tai tykitellä orgaanisia postauksia someen hellittää. Toimiva hakukonenäkyvyys ja sen mukanaan tuoma kävijöiden ja liidien virta on hykerryttävän ihana asia.

Mittaaminen voi jälleen kerran muodostua haasteeksi. Siksipä kannattaa hyödyntää nopean asiakastyytyväisyydestä kertovan palautteen keräämistä. Asiakastyytyväisyyden kun pitäisi korreloida myös liiketoiminnallisten tulosten kanssa – tai sitten sivuston sisällöt eivät ole bisnekselle relevantteja.

Digitaalinen ympäristö, jossa me elämää elämme, muuttuu jatkuvasti. Kuuntele käyttäjiä: mitkä ovat kanavat, joissa he toivovat tulevansa kohdatuiksi? Tällä hetkellä verkkosivustoja selataan kännykällä, mutta miten yrityksesi verkkosivut taipuvat esimerkiksi ääniohjautuvan digiassistentin käyttöön?

4. Kuka hallitsee yrityksesi digiviestintää?

Usein asiakkaat ovat valmiiksi jo jossain toisessa palvelussa – vaikkapa Instagramissa, Amazonissa tai The Economistissa – joten eikö kannattaisi keskittää kaikki tekeminen sinne, missä asiakkaat jo ovat?

Vaikka sosiaalisen median ja alustatalouden palveluiden hyödyntäminen ovat järkeviä tapoja käyttää digitaalisia kanavia, kaikkia muniaan ei kannata laittaa toisen yrityksen omistamaan koriin. Omat verkkosivut antavat ohjat sinun käsiisi niin viestinnällisesti kuin esimerkiksi asiakkaidesi datan ja yksityisyyden hallinnan suhteen.

Jos yrityksesi mielii vastuullisuusviestinnän pariin, sen tekeminen sosiaalisessa mediassa voi osoittautua hankalaksi. Facebook rajoittaa puolueettomuuden nimissä esimerkiksi naisten oikeuksien tai uusiutuvan energian puolesta mainostamista, eli algoritmien armoille heittäytyminen lisää viestin matkaan mutkia, joista omilla verkkosivuillaan ei tarvitse murehtia.

Kolmansien osapuolien alustoihin luottaminen tarkoittaa myös, että yritykselläsi on hyvin vähän sananvaltaa siihen, mitä dataa sinusta ja asiakkaistasi kerätään, ja mihin kerättyä dataa hyödynnetään. Verkkosivusto taas mahdollistaa tarkoituksenmukaisen datan keruun ja asiakasymmärryksen kerryttämisen asiakkaidesi yksityisyyttä kunnioittaen.

Lopuksi: mitä muuta tällä rahalla saisi?

Itsestäänselvyytenä pidettyjen verkkosivujen yritykselle tuomaa arvoa kannattaa tarkastella kriittisesti. Verkkosivuston kehitys ja ylläpito on kuluerä, jolle tulisi tietenkin löytyä oikeutus siitä, millaista arvoa se omistajilleen ja käyttäjilleen tuo.

Usein samalla investoinnilla ei saisi mitään verkkosivustoa arvokkaampaa. Varsinkin, jos verkkosisällöt on optimoitu saamaan hakukonenäkyvyyttä, yrityksesi verkkosivut palvelevat ongelmiinsa ratkaisua googlailevia potentiaalisia asiakkaita vuorokauden ja vuoden ympäri.

Miltä yrityksesi liiketoiminta näyttäisi ilman verkkosivuja? Pyörisikö bisnes, jos sitä edustaisi verkossa pelkkä TikTok-profiili? Vastauksen näihin kysymyksiin ei pitäisi olla yksinkertainen kyllä tai ei, vaan vastausta tulee lähteä hakemaan prosessin kautta.

Millainen on se prosessi, jolla varmistetaan, että verkkosivusto palvelee liiketoimintaa nyt, vuoden päästä ja kymmenen vuoden päästä? Se on asiakaslähtöinen, kokeilevan kasvun prosessi, jossa tutkitaan rohkeasti eri vaihtoehtoja ja varmistetaan niiden tuloksellisuus. Ei tyydytä pelkkiin kävijä-, seuraaja-, tai liidimääriin, vaan varmistetaan aito liiketoiminnallinen yhteys.

Jos kaipaat kumppania luomaan ja sparraamaan tuota prosessia, ota yhteyttä niin jutellaan lisää!