infograafi

Infograafi täytyy herättää henkiin – 5 vinkkiä

Infograafin tarkoitus on pohjimmiltaan erinomainen: tuodaan informaatiota graafiseen muotoon, jotta se olisi helpompi lukea ja sisäistää. Infograafien käyttö on lisääntynyt viime vuosina huikeasti, ja mielestäni liian usein ne eivät toteuta alkuperäistä ajatusta lähes ollenkaan. Jotkut ovat jopa povanneet infograafien kuolemista lähivuosina.

Monesti infograafit näyttävät hienoilta – kaukaa katsottuna. Paljon kuvia, värejä, ikoneita, kuvaajia ja typografiaa on aseteltu jopa kauniin kangaskuosin tai tapetin tapaan. Lopputulos toimii varsinkin voimakkaasti ulos zoomattuna, jolloin kaikki välit ovat samankokoisia, värit sointuvat ja piirroksetkin sopivat tyyliin. Mutta onko 12 000 pikseliä korkea kuva lukijan kannalta hyvä tapa esittää asia?

Jotkut saattavat pitää infograafeja hauskoina “Where’s Waldo”-tyyppisinä kuvina, joista pääasia pitää itse etsiä ja löytää, mutta minun mielestäni suurimmassa osassa infograafeja yksinkertaisesti liikaa sekalaista sisäistettävää samalla vilkaisulla.

Infograafit ovatkin liian usein vain jättimäisiä, sekavia kuvia, joita pitää päätelaitteesta riippumatta scrollailla oikealle, vasemmalle, ylös ja alas ennen kuin kokonaisuudesta saa millään tapaa kiinni. Hyvällä tuurilla unohdan Waldoa etsiessäni, mistä tässä infograafissa oli edes alun perin kyse ja miksi sitä katselen. Kauniiden ikonienko takia?

Väittäisin, että minun lisäksi monen muunkin keskittymiskyky internetissä on nykyään lähempänä 3 sekuntia kuin 10 sekuntia. Jos olen ehtinyt 3 sekunnissa selata infograafin alas ja takaisin ylös, jäämättä tarkastelemaan yhtään mitään, infograafi ei ole tarpeeksi mielenkiintoisesti rakennettu.

Miten infograafi sitten rakennetaan mielenkiintoiseksi?

Minusta hyvä infograafi on kuin yksinkertaisin lastenkirja. Sisällön pitää olla hyvin mietitty ja yksinkertaistettu jo ennen piirtämisen aloittamista lyhyiksi virkkeiksi tai bulleteiksi, jotka kertovat tietyllä tavalla edetessään tarinan. Tarinan, josta ylivilkkaan lapsenkin keskittymiskyvyllä saa kiinni.

Tässä muutama konkreettinen ajatus, kuinka infograafit herätetään henkiin:

1. Aiheen tai ongelman esittely heti alussa.Infograafista pitää käydä heti ilmi, miksi se on tehty ja miksi lukijan täytyisi siihen perehtyä. Tämän voi avata jopa yhdellä mielenkiintoisella otsikolla, väitteellä tai kuvalla.

2. Pääosan esittäjä. Suunnittele jotain, joka kuljettaa lukijan läpi infograafin. Pääosassa voi toimia väri, hahmo, kertoja, ikoni, numerointi tai melkein mikä tahansa.

3. Tärkeimmät asiat järjestyksessä, yksi kerrallaan. Älä anna liikaa lukijalle kerralla. Käy tarinasi läpi yksi kerrallaan, tarkoin mietityssä järjestyksessä. Älä piilota Waldoa väentungokseen. Karsi elementit, jotka eivät lisää kokonaisuuteen mitään. Ja jos käy niin, ettei jäljelle meinaa jäädä montaakaan asiaa, mieti, onko infograafi sittenkään paras tapa esittää asia.

4. Säilytä tyyli tarkasti. Hyvissä verkkopalveluissa koko sivusto noudattaa tarkasti tietynlaista tyyliä. Yhteneväinen tyyli toimii myös infograafeissa. Pienetkin heittelehtivät erot väreissä, fonttikoissa ja ikoneiden viivanpaksuuksissa vaikuttavat yllättävän paljon kokonaisuuteen.

5. Tee sisällöstä animoituva ja interaktiivinen. Infograafin ei todellakaan tarvitse olla jättimäinen, staattinen kuva. Viimeisen elävöityksen saat, kun tuot kaiken sisällön kauniisti ja harkitusti sisään animoinneilla sekä osallistat lukijan jollain tapaa sisältöön. Osallistaminen voi tarkoittaa yksinkertaisesti vaikka pientä rolloveria, nappulaa, slideria, lisätieto-elementtiä tai vaikkapa kommenttikenttää sisällön seassa.

Mikä on paras infograafi, jonka sinä olet nähnyt?

Roope Lehtoranta

Roope Lehtoranta

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.