Sympa Marketplace: WooCommerce-verkkokaupasta kätevä koti Sympan tuotteille ja palveluille

Sympa Marketplacessa Sympan asiakkaat pääsevät helposti tutustumaan, vertailemaan ja ostamaan tarvitsemiaan palveluita ja tuotteita. Projekti oli meille uusi aluevaltaus: ensimmäinen toteuttamamme WooCommerce-sivusto.

Vuonna 2005 perustettu Sympa on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä kotimainen perheyritys. Sympan pilvipalveluna toimivaa HR-järjestelmää käytetään jo yli 100 maassa ja yrityksellä on toimistot Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa.

Sympa tarjoaa asiakkailleen myös HR-järjestelmään sopivia lisäosia ja integraatioita sekä HR-työtä tukevia palveluita ja koulutuksia. Sympa Marketplace haluttiin kehittää, jotta kaikki tuotteet ja palvelut saisivat oman, helppokäyttöisen verkkokauppansa, jossa asiakkaat voivat kätevästi tutustua erilaisiin tuotteisiin ja vertailla niitä keskenään. Sympan omien tuotteiden lisäksi markkinapaikasta haluttiin koti kumppanituotteille ja -ratkaisuille

Konseptista kohti käyttäjäystävällistä verkkokauppaa

Marketplace-sivuston pohjana toimi Sympan hahmottelema konsepti. Meidän tehtävämme oli tuoda konsepti eloon WordPress-ratkaisulla, jota määrittelevät helppous ja hyvä käyttökokemus.

Marketplacen kauppatoiminnallisuudet toteutimme WooCommerce-lisäosan avulla. WooCommerce on suosittu ja monipuolinen verkkokauppa-alusta, joka skaalautuu myös tulevaisuuden tarpeisiin. Osana projektia teimme myös räätälöidyn integraation WooCommercen ja HubSpotin välille.

Polkaisimme projektin käyntiin Sympan kehittämän asiakaspolun ja tuotehahmotelman pohjalta. Alustavan sivustorakenteen avulla loimme nopean, Sympan raikkaan brändi-ilmeen mukaisesti visualisoidun prototyypin lähtökohdaksi käyttöliittymän syvemmälle suunnittelulle.

Näin verkkokauppa rakentui

Teimme tiivistä yhteistyötä sympalaisten kanssa varmistaaksemme tulevan verkkokaupan helppokäyttöisyyden. Kävimme yhdessä tarkkaan läpi esimerkiksi tuotteiden kategorisoinnin ja suodatuslogiikan. Kehitimme sisältöelementtejä ja sivuston rakennetta pidemmälle sitä mukaa, kun tuotekorttien sisältötarpeet alkoivat muotoutua ja ostoprosessin vaiheet kirkastua.

Verkkokaupan tuotesivut ja ostopolkuun liittyvät sivut toteutimme WooCommercen sivupohjilla, jotka tyylittelimme Sympan brändin mukaisiksi. Teimme tuotteiden listausnäkymän suodattimineen JavaScript-toteutuksena (Vue.js). Sen ansiosta tuotteiden suodatus toimii ilman sivulatausta, mikä tarjoaa sujuvan käyttökokemuksen.

Toimme tuotteet WooCommerceen automatisoidusti Sympan toimittaman tuotetiedoston pohjalta. Parin sadan tuotteen lisääminen ei vaatinut juurikaan manuaalista jumppaa, kun tuotteiden tuontiasetukset vain viritettiin sopiviksi.

HubSpot-integraatiosta lisäpotkua myyntiin

Tuotteen tilaus Sympa Marketplacessa tapahtuu verkkokaupan tavallista ostopolkua noudattaen, ja loppuun viety osto käynnistää HubSpot-pipelinen. Tämän lisäksi loimme verkkokauppaan tuotekohtaisen “Interest”-polun.

Verkkokaupan tuotesivuille on lisätty painike, joka avaa HubSpot-lomakkeen modal-ikkunaan. Lomakkeen lähetys käynnistää uuden HubSpot-pipelinen, jonka myötä tuotteesta kiinnostuneeseen asiakkaaseen ollaan Sympalta yhteydessä ja hän saa lisätietoja tuotteesta.

Loimme verkkokaupalle myös Google Looker Studio -dashboardin, johon koottiin keskeiset mittarit helposti silmäiltäväksi kokonaisuudeksi.

Intensiivinen yhteistyö toi laadukkaan lopputuloksen

Yhteistyö oli tehokasta ja etenimme sovitussa aikataulussa. Sympalaiset olivat aktiivisia ja osallistuivat kiinnostuneena kaikkiin projektin vaiheisiin. Ketterällä yhteistyöllä saimme tehokkaasti huomioitua niin visuaaliset, sisällölliset kuin teknisetkin ratkaisut. Projekti eteni hyvässä yhteistyöhengessä ja ratkaisukeskeisellä asenteella haasteiden edessä.

Meille projekti oli uusi aluevaltaus, ensimmäinen WooCommerce-sivustomme. Projektin avainasemassa oli tekijöidemme huippuosaaminen ja heittäytyminen uuden edessä. Opimme Sympa Marketplacen parissa työskennellessämme valtavasti uutta. Voimme myös ylpeinä sanoa, että toteutimme tehokkaassa ajassa erinomaista laatua.

Sympa Marketplace vain paranee vanhetessaan

Sympa Marketplace -sivuston julkaisun jälkeen olemme jatkaneet yhteistyötä jatkokehitystehtävien muodossa. Hiomme Marketplacen toiminnallisuuksia sujuvammaksi käytössä havaittujen toiveiden mukaan.

Yksi laajemmista kehitystöistä on ollut interaktiivisen chatbotin rakentaminen sivulle. HubSpotin avulla toimiva chatbot auttaa Sympa Marketplacen käyttäjiä löytämään etsimänsä tuotteet ja palvelut entistä paremmin.

Paper Planesin kanssa yhteistyö sujui mallikkaasti aikataulussa. Erityisesti konseptin näkeminen aikaisin InVision -ympäristön kautta fasilitoi hyvin ratkaisun agiilia kehittämistä ja ajatusten yhdenmukaistamista haluttuun suuntaan.

Jaakko Mattila,
Director, Service Solutions