Toimivien sisältöjen resepti – näin herätät tunteita tarinoillasi

Sisältöähkyn aikakaudella kiinnostavan sisällön kirjoittaminen on taitolaji. Asiantuntijatekstit vilisevät tyypillisesti tietoa, mutta lukijat muistavat ennemmin tekstisi herättämät tunteet kuin kertomasi faktat – eivätkä ne tietenkään sulje toisiaan pois. Sisältömarkkinointiin ja tarinankerrontaan kannattaakin hakea inspiraatiota luovan kirjoittamisen ja juonen rakennuksen opeista, jotta saat viestiisi mukaan lisää uu:ta ja wau:ta. Tästä blogista löydät asiantuntijamme parhaat vinkit mieleenpainuvien sisältöjen luomiseen.

1. Herätä mielenkiinto aloituksessa

Kerro tärkeimmät asiat heti tekstin alussa. Tämä pätee verkkosivun teksteissä niin tiedon jakamiseen kuin mielenkiinnon koukuttamiseen. Kiinnostava alku pysäyttää lukijan tekstin pariin ja asettaa odotukset muulle tekstille, eli tarinallesi. Tämä onnistuu parhaiten, kun tunnet ja ymmärrät tarinan lähtötilanteen – esimerkiksi uuden esiteltävän palvelun – niin laaja-alaisesti, että osaat kertoa sen vaikutuksista syvällisesti. Ajattele aloitusta esimerkiksi niin, että vastaat lukijan kysymykseen ”Miksi minun on tärkeää tietää tämä?”.

2. Kuvittele, että kirjoitat kohtauksia

Koukuttavan aloituksen tehtyäsi tiedät jo todennäköisesti, mistä muu teksti koostuu. Asiantuntijablogin aiheena voi esimerkiksi olla jonkin palvelun tai tuotteen esittely, jossa tuodaan tyypillisesti esille palvelun hyötyjä valitulle kohderyhmälle. Tällainen tehtävänanto saattaa tuntua puuduttavalta, mutta siihen auttaa ajattelun kääntäminen draaman kaarelle: ajattele kirjoittavasi kohtausta.

Kohtaus on minidraama. Siinä on alku, keskikohta, käänne, kliimaksi ja loppu. Kohtauksessa on aina jokin tilanne ja tietyt olosuhteet.

Mieti, mikä on kertomasi asian lähtotilanne. Onko ollut olemassa jokin selkeä epäkohta, joka vaatii korjaamista? Miten tilannetta aletaan ratkaista? Ratkaisuyritys on tekstisi käännekohta. Käännekohdan tulee aiheuttaa toimintaa, ja sen jälkeen olosuhteiden on muututtava.

Kerro seuraavaksi, millaisia tunteita muutos tai toiminta aiheuttaa – epäuskoa, ihastuneita huokauksia, tyytyväistä hyrinää vai kenties rajua muutosvastarintaa? Ujuta näihin kohtiin myös vakuuttavia faktoja mukaan. Kerro rohkeasti, miten ylititte esteet uuden uljaan palvelunne tai tuotteenne avulla, ja kuinka se voisi ratkaista myös lukijan ongelman.

Tarinan käännekohdassa sankari yleensä oppii jotakin itsestään, joten mieti, miten esimerkiksi organisaatiosi tai asiakassuhteesi muuttui ratkaisun löytymisen jälkeen. Vaikeuksien kääntäminen voitoksi on aina kiinnostava tarina.

3. Näytä, älä kerro

Miten hyvä kohtaus sitten oikein kirjoitetaan? Show, don’t tell, eli näytä, älä kerro. Kaikkien kirjoittamisvinkkien kuninkaallinen.

Hyvä kohtaus näyttää mitä tapahtuu, eli antaa informaatiota ja vie tarinaa eteenpäin. Hyvä kohtaus herättää tunteita, paljastaa jotain tarinan henkilöistä, tarkastelee tarinan teemaa ja näyttää kuvailevia yksityiskohtia.

On eri asia kirjoittaa vain, että uusi laskutusohjelma nopeutti taloushallinnon työtä 25 % kuin kuvailla, miten uusi laskutusohjelma vähensi henkilöstön kiirettä ja vapautti heille enemmän aikaa osaamisensa kehittämiselle, mikä lisäsi työyhteisön viihtyvyyttä niin paljon, että lopulta he päättivät järjestää yhteisen tiimipäivän oppiensa jakamiseksi ja vertaistuen saamiseksi. Tiimipäivässä työntekijät tutustuivat paremmin toisiinsa ja kertoivat myöhemmin, että kokemus sai heidät jaksamaan pimeän talven ja joulunaluskiireiden keskellä paljon paremmin. Saitko kiinni? Voit kertoa, että uusi palvelu antoi lisää aikaa, mutta kuvaile myös, miten lisääntynyt aika näkyi konkreettisesti työyhteisössä ja millaista toimintaa sekä tunteita se herätti.

4. Lopeta lunastukseen

Kohtauksen loppu voi päätyä lunastukseen, päätökseen tai katastrofiin. Kohtauksen päätös voi myös olla niin sanottu cliffhanger eli äkillinen loppu, jossa päähenkilö jää vaikeaan tilanteeseen, jonka selviämistä lukija jää janoamaan seuraavassa kohtauksessa.

Asiantuntijakirjoituksen ei tarvitse päättyä katastrofiin, saati cliffhangeriin. Mieti kuitenkin, miten se päättyy mieleenpainuvasti: onko kehitetty ratkaisu lunastanut sille asetukset odotukset? Onko sankarimme saanut tehtävänsä täytetyksi? Mikä on muuttunut, onko maailma nyt parempi paikka? Älä hissuttele, vaan vie tarinasi komeaan päätökseen. Tällöin olet kertonut näennäisen tavallisesta palvelusta epätavallisen vaikuttavan tarinan.

Me autamme sinua tuottamaan sisältöjä, jotka menevät tunteisiin. Ota yhteyttä Villeen, kun haluat vaikuttavia sisältöjä!