podcast

Podcastit – eli torstain ylistys

Odotan joka viikko palavasti torstaita. Minään muuna päivänä en opi yhtä paljon. Minään muuna päivänä en kaipaa omaa aikaa yhtä paljon. Silloin nimittäin ilmestyvät uudet jaksot useimmista suosikkipodcasteistani. Vaikka kaikkia jaksoja en torstaisin ehdikään kuunnella, mieleni tyynnyttää tieto siitä, että uutta sisältöä on taas tarjolla. Ja podcastithan ovat parasta sisältöä.

Journalismin ja blogien parhaat puolet yhdessä

Teknisesti podcast on kaikessa yksinkertaisuudessaan äänitiedosto, joka on kuunneltavissa digitaalisessa muodossa milloin tahansa esimerkiksi iTunesista tai SoundCloudista. Samalla tavalla kuin radio-ohjelmia on laidasta laitaan, myös podcastien kirjo kattaa kaiken. Siis aivan kaiken. Oma podcastinsa on esimerkiksi Julius Caesarin elämälle.

Podcasteja yleensä kuunnellaan aivan samoissa tilanteissa kuin radiota tai musiikkiakin, eli julkisissa liikennevälineissä, juoksulenkillä, kuntosalilla jne. Olennaisin ero radioon ja musiikkiin verrattuna on podcastien informaatiotiiviys. Ne vaativat keskittymistä ja siksipä eivät sovi kovinkaan hyvin ruoanlaiton tai toimiston taustaääneksi.

Parhaat ja suosituimmat podcastit yhdistävät journalismin tiedonvälityksen ja blogien henkilökohtaisuuden. Niissä on paljon kolumnin tai jopa pakinan elementtejä, mutta varsinkin amerikkalaiset podcastit kuten Freakonomics ja This American Life tuovat esiin tarkkaan pohdittuja näkökulmia ja mielenkiitoisia tarinoita. Kaiken kukkuraksi käytännössä kaikki podcastit ovat ilmaisia.

Miksi pidän podcasteista niin paljon?

On kaksi hyvin yksinkertaista syytä, miksi pidän podcasteista. Ne samaan aikaan opettavat ja viihdyttävät. Ja kuten edellisessä kirjoituksessamainitsin, opettaminen ja viihdyttäminenhän ovat hyvän sisällön kaksi pääkriteeriä. Joitain vuosia sitten en olisi voinut kuvitellakaan tietäväni yhtä paljon vaikkapa puuvilla-t-paidan tuotantoprosessista tai nauravani ääneen ranskalaisten jalkapallojoukkueiden nimistä väännetyille sanaleikille.

Tämän lisäksi nautin podcasteista, koska niihin on helppo keskittyä. Äänivirta hellii aivoja ja blokkaa tehokkaasti ulkoisia ärsykkeitä, joita älypuhelimet ja muu maailma muuten tarjoavat. Uskon vahvasti, että tämä keskittyminen myös parantaa luovuutta: moni hyvä idea on kummunnut jostain podcastissa vastaan tulleesta tarinasta.

Serial teki podcasteista valtavirtaa

Yhdysvaltojen kulttuuri-imperialismia on kiittäminen myös podcastien suosiosta. Audiorenessanssi käynnistyi Jenkeissä viime vuonna, kun Serial julkaistiin. Peräti 40 miljoonaa kuuntelijaa tavoittanut Serial toi podcasteihin tv-sarjoista tutun kauden käsitteen, jossa yksi kausi kertoi yhden tarinan.

Serialin ykköskaudella tarkasteltiin Hae Min Leen Baltimoressa vuonna 1999 tapahtunutta murhaa ja siitä tuomitun Adnan Syedin syyllisyyttä. Serial yhdisti ennennäkemättömällä (ja -kuulumattomalla) tavalla journalismin ja long form -dokumentin. Sarjassa analysoitiin pieniä yksityiskohtia äärettömän tarkasti. Terävä tarinankerronta kuitenkin sai sarjan tuntumaan enemmän dekkarilta kuin lehtiartikkelilta. Kakkoskaudesta ollaan toistaiseksi oltu melko vaitonaisia, mutta se ilmestynee tänä syksynä.

Vaikka Serial oli huippumenestys, podcasteja voidaan edelleen pitää niche-mediana. Tuoreen The Podcast Consumer -tutkimuksen mukaan vain hieman alle puolet amerikkalaisista ylipäätään tuntevat termin ja vain joka kolmas on joskus kuunnellut podcastin. Suomessa podcastit ovat olleet pitkään marginaalissa, mutta nousua on havaittavissa. Yle on pitkään julkaissut radio-ohjelmiaan podcasteina.

Marginaalisuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö podcastien kuuntelijat olisi kiinnostava yleisö markkinoijille. Podcastien kuuntelijat ovat hyvin uskollisia, sillä joka kolmas kaikista podcasteja joskus kuunnelleista ovat kuunnelleet podcastia myös viimeisen viikon aikana. Keskimäärin kuunnellaan peräti kuusi podcastia viikossa. Tyypillinen podcastien kuuntelija on myös keskivertoamerikkalaista koulutetumpi ja varakkaampi. Suomessakin podcastien kuuntelijat löytyvät vielä todennäköisimmin suurimpien kaupunkien trendikkäimmiltä alueilta, mutta esimerksi podcastien sopivuus autossa kuunneltavaksi luo niille valtaisan markkinapotentiaalin.

Yrityspodcastit

Luonnollisesti yrityksetkin ovat lähteneet tuottamaan omia podcastejaan. Erityisen hyvin podcastit sopivatkin asiantuntijaorganisaatioille, joilla on sanavalmiita esiintyjiä ja joiden liiketoiminta nojaa jonkinlaiseen jatkuvasti päivittyvään informaatioon. Luonnollisia esimerkkejä ovat vaikkapa talous, vähittäiskauppa, urheilu ja media.

Itselleni tämän syksyn positiivisin yllättäjä on ollut syyskuussa käynnistynyt #rahapodi, jota pitävät Nordnetin Martin PaasiMiikka Luukkonen ja Riikka Salmenkaita. On todella mukavaa kuunnella suomenkielistä talouskeskustelua, jossa katsellaan kulissien taakse sen sijaan, että raportoidaan osakekohtaisia tuloksia.

Koska #rahapodin taustat kiinnostivat minua, päätin hieman kysellä tekijöiden kokemuksia #rahapodista. Jotta omat mielipiteeni eivät pääsisi värittämään tarinaa, päätin julkaista koko kolmikon yhdessä antamat vastaukset sellaisinaan.

Disclaimer: Nordnet ei ole Paper Planesin asiakas, eikä Paper Planes ole Nordnetin asiakas. Haastattelu on toteutettu täysin fanin näkökulmasta.

#rahapodin tarina

Mistä idea podcastin tekemiselle syntyi ja miksi lähditte sitä tekemään?
Nordnet Ruotsi on tehnyt podcasteja jo parin vuoden ajan. Ruotsin Sparpodden on saavuttanut suuren suosion ja se on palkittu mm. viidenneksi parhaana ruotsalaisena podina ja parhaana talouspodina (Svenska podradiopriset). Hyvistä tuloksista innostuneena konsepti laajennettiin tänä vuonna kaikkiin Nordnetin toimintamaihin; Norjaan loppukeväästä, Tanskaan ja Suomeen alkusyksystä. Vaikka perusidea podcasteihin on sama kaikissa maissa, jokainen maa kuitenkin tekee itsensä kuuloista podia, eli sisällön suhteen meillä on vapaat kädet toimia.

Mikä on ollut parasta podcastin tekemisessä?
On ollut hienoa huomata, että talouteen, sijoittamiseen ja säästämiseen keskittyvälle podcastille on kysyntää, vaikka podcast ei vielä Suomessa ole niin tunnettu konsepti.

Mitä olette oppineet podcastia tehdessä?
Meillä on nyt takana vasta kuusi podilähetystä, joten opimme joka jaksosta jotain uutta.

Taustatyön määrä jaksojen kohdalla vaihtelee huomattavasti. Joistakin aiheista Martinilla ja Miikalla on jo niin paljon tietoa, että taustatyön määrä jää vähäiseksi. Joskus taustatyötä joudutaan tekemään enemmän, jotta faktat saadaan kohdalleen.

Podin sujuvuuden kannalta on hyvä, että siinä on mukana kaksi erilaista persoonaa. Tämä tuo podiin myös jännitettä, jonka avulla kuuntelijat pysyvät ”linjoilla”.

Millaista palautetta olette saaneet?
Palautetta on tullut todella paljon ja se on ollut pääosin positiivista. Palautteen perusteella rahapodille on ollut tilausta vaikka podcastit Suomessa ovatkin hieman tuntemattomampi konsepti. Palautteen kautta olemme myös saaneet hyviä ideoita podien aiheiksi. Tähtäämme siihen, että sisältö olisi kuulijoiden toiveiden mukaista eli kuulijat saavat vaikuttaa aiheisiin ja sisältöön merkittäväksi.

Millainen on podcastin tuotantoprosessinne?
Podia tuottaa tällä hetkellä kolmihenkinen tiimi, johon kuuluvat podissa äänessä olevat Nordnetin talousasiantuntija Martin Paasi ja yhteistyökumppanuuksista vastaava Miikka Luukkonen sekä taustalla event manager Riikka Salmenkaita. Myös muu Nordnetin markkinointitiimi osallistuu ideointiin. Aiheita podia varten ideoidaan koko ajan, lisäksi huomioimme kuuntelijoilta saamamme palautteet ja aihe-ehdotukset jaksoja mietittäessä. Jokaisessa jaksossa pyrimme käymään läpi ajankohtaisia talousaiheita sekä keskittymään enemmän johonkin yksittäiseen laajempaan teemaan. Kunkin jakson teema päätetään tiistaisin, jolloin jakso myös nauhoitetaan.

Jakso editoidaan keskiviikon aikana. Tähän mennessä editoinniksi on riittänyt Martinin ja Miikan osuudesta mahdollisten taustahäiriöiden poisto, tunnusmusiikin ja alku-/loppuspiikkien lisäys sekä volyymisäädöt. Jaksot julkaistaan torstaisin, jolloin nostamme niitä näkyviin nettisivujemme lisäksi sosiaalisen median kanavissamme.

Kuinka paljon aikaa yhden jakson tuottaminen teiltä vie?
Yksittäisen jakson tuottamiseen käytetty aika on lyhentynyt kokemuksen myötä. Tällä hetkellä yhden jakson tuottamiseen menee arviolta koko podi-tiimin osalta yhteensä noin 12 työtuntia, kun lasketaan kaikkien osallistujien työpanos yhteen.

Ja lopuksi yleisesti sisällöistä, joita Nordnet tekee paljon. Millaisia vinkkejä antaisitte sisältömarkkinointiaan käynnistäville yrityksille? 
Teemme lähes kaiken sisältömarkkinoinnin itse talon sisällä. Emme silti käytä termiä päivittäin, vaan olemme pyrkineet viime vuosina muuttamaan ennen kaikkea toimintatapaamme. Tämän vuoden teemana meillä oli myymisestä tarinoihin. Olemme lisänneet tarinoiden ja muiden sisältöjen kuten blogin ja videoiden osuutta kaikessa viestinnässä. Asiakkaiden osuus sisällöntuotannossa tulee kasvamaan.

Kannustamme kaikkia yrityksiä aloittamaan ja kokeilemaan. Kun viestintästrategia on selkeä, on helppo tuottaa monenlaista sisältöä, joka tukee liiketoimintaa. Hyvä idea on valita jokin yksinkertainen tavoite, joka ohjaa tekemistä.

Pitää olla rohkea ja uskaltaa kokeilla. Kaikki ei toimi. Ei toimi meilläkään, mutta siitähän oppii. Ja se, minkä me joskus kuvittelemme olevan hitti, onkin floppi ja päinvastoin. Sisältöstrategiaa on vaikea kirjoittaa täysin valmiiksi ennen kuin on käytännön kokemusta siitä, mikä toimii.

Toimintatavoissa muutos vie helposti jopa vuoden. Siihenkin pitää varautua eikä saa heti lannistua. Jos yritys on tottunut tekemään niin kuin aina ennen, ei muutosta tapahdu. Sisältömarkkinointiin ei voi kopioida edellisvuoden kampanjoita, vaan kampanjat tulee suunnitella uudelleen. Tämä haastaa henkilöstön, vaatii uudenlaista osaamista ja heittäytymistä.

Oma podcast?

Menestyvän podcastin tekeminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta jo suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa seuraavat neljä asiaa huomioon.

1. Brändäys
Luo tunnistettava äänilogo ja/tai tunnusmusiikki sekä äänimaailma. Vaikka äänilogo ja tunnusmusiikki vievät enimmillään vain muutaman prosentin koko podcastin kestosta, ne luovat yleisössä odotuksia ja tunnesidettä podcastiisi. Lisäksi jos podcast-listasta on soitossa peräkkäin useita eri podcasteja, on hyvä aina tietää, mikä podcast on alkamassa.

2. Yleisö
Mieti, miten ja mistä löydät yleisön. Jos sinulla on jo runsaslukuinen yleisömäärä, podcastin promoaminen omissa kanavissa voi hyvin riittää. Muussa tapauksessa kannattaa varautua hyvin pitkäjänteiseen työhön, sillä päivänselviä muita kanavia promoamiseen ei ole. Mieti, missä kohdeyleisö liikkuu ja pyri näkymään siellä.

3. Vieraat
Harvalla meistä riittää viikkotolkulla kiinnostavaa sanottavaa. Moni suosittu podcast pohjautuukin täysin tai ainakin enimmäkseen kiinnostavien vieraiden haastatteluun. Nostamalla esiin uusia henkilöitä löydät myös uutta yleisö podcastillesi.

4. Dialogi
Parhaat podcastit ottavat myös yleisön mukaan podcastin tekemiseen. Tämä voi yksinkertaisimmillaan tarkoittaa palautteen ja aiheiden keräämistä Twitterissä tai vaikkapa satunnaisia kännipuheluja kuulijoille, kuten Tim Ferriss varsin hauskassa jaksossa.

Parhaat podcastit – vinkkejä laidasta laitaan

Jos haluat testata podcasteja, niin tässä on aakkosjärjestyksenä listattuna muutama suosikkipodcastini, joiden vanhat jaksotkin ovat huikeaa kuunneltavaa. Linkit vievät podcastien kotisivuille, mutta kaikki listatut ovat kuunneltavissa myös iTunesin kautta.

Brett Easton Ellis Podcast
80-lukua menestyksekkäästi kuvailleen kirjailijan podcast perustuu haastatteluihin, mutta sen mielenkiintoisinta antia on Ellisin taukoamattomat analyysit elokuvista, musiikista, tv-sarjoista, populaarikulttuurista ja kirjallisuudesta.
Kesto: 60–90 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

Football Weekly
The Guardianin jalkapalloaiheinen podcast yhdistää tiukan futisanalysiin erittäin hauskaan huulenheittoon. Naureskelen usein ääneen jutuille.
Kesto: 45–60 min
Ilmestymistiheys: kaksi kertaa viikossa

Freakanomics Radio
Supermenestyksekkään toimittaja/taloustieteilijä parivaljakon podcast, jossa pyritään tuomaan tieteellistä tarkastelukulmaa hyvinkin arkisiin asioihin.
Kesto: 45–60 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

Maailmanpolitiikan arkipäivää
YLE:n klassikko-ohjelma on junnannut viime vuodet Syyrian, Ukrainan ja Kreikan tilanteiden parissa, mutta on silti mielenkiintoisin ja avarin suomenkielinen podcast.
Kesto: 25–30 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

Planet Money
Podcastissa tarkastellaan taloustieteen teorioita kiinnostavasti arkipäiväisten ilmiöiden kautta. Tiiviiden ja erinomaisesti tuotettujen jaksojen ansiosta helppo tapa tutustua podcastien maailmaan.
Kesto: 15–25 min
Ilmestymistiheys: kaksi kertaa viikossa

#rahapodi
Nordnetin asiantuntijoiden pitämässä podcastissa jutellaan lupsakasti kansankielellä säästämisestä ja sijoittamisesta.
Kesto: 30–40 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

Reply All
Mielenkiintoisia ja monitulkintaisia dokumentteja, jotka liittyvät tavalla toisella internetiin (tosin välillä yhteys on melko löyhä).
Kesto: 25–30 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

StartUp
Juuri kolmannen kautensa käynnistänyt StartUp liikkuu hyvin meta-tasolla: sarjan ensimmäinen kausi kertoi Gimlet Media -nimisen podcast-tuotantoyhtiön perustamisesta. Kakkoskaudella tutustuttiin Dating Ring -kasvuyrityksen tarinaan ja kolmoskaudella ilmeisesti keskitytään jälleen Gimletiin.
Kesto: 30 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

The Bugle
Koomikot Andy Zaltzman ja John Oliver pitävät ylivoimaisesti hauskin podcastia, jota olen koskaan kuunnellut. Valitettavasti The Bugle on ilmeisesti elokuusta lähtien kokonaan lopetettu John Oliverin oman tv-shown menestyksen myötä (alun perin tarkoitus oli harventaa julkaisuväliä yhteen kertaan kuussa, mutta yhtään jaksoa ei ole kahteen kuukauteen julkistettu).
Kesto: 30 min
Ilmestymistiheys: mahdollisesti kerran kuussa, aiemmin kerran viikossa

This American Life
Podcast-maailman legenda ja usealle kuulijalle ensimmäinen askel podcastien maailmaan. Vahvasti yhteiskunnallinen dokumenttisarja, jonka jaksot kuvaavat amerikkalaista elämää ja mielenlaatua.
Kesto: 45–60 min
Ilmestymistiheys: kerran viikossa

The Tim Ferriss Show
Sijoittaja ja kirjailija Tim Ferriss haastattelee ohjelmassaan julkkiksia ja muita menestyneitä ihmisiä tarkoituksenaan dekonstruoida tavat ja opit, joita jokainen meistä voisi omassa elämässään opetella.
Kesto: 60–150 min
Ilmestymistiheys: 2–3 kertaa viikossa

Tauolla olevia/lopetettuja, mutta silti tutustumisen arvoisia ovat myös Mystery ShowSerial ja Invisibilia.

Pahoittelut pitkähköksi venyneestä kirjoitusta. On helppo kirjoittaa aiheesta, jota rakastaa. Mikäli sain yhdenkin lukijan avaamaan iTunesin ja etsimään podcasteja, se oli mielestäni sen arvoista.

Jaakko Soudunsaari

Jaakko Soudunsaari

Sisältöstrategi

Kommentit

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Kiinnostavaa

Sotkuinen huone täynnä roinaa

Hyvää designia ei ole ilman hyvää sisältöä – sisällön rooli verkkosivustouudistuksessa

Lue lisää
menetyksekas sisaltomarkkinointi

Perusasiat kuntoon! Näin toteutat menestyksekästä sisältömarkkinointia

Lue lisää