menetyksekas sisaltomarkkinointi

Perusasiat kuntoon! Näin toteutat menestyksekästä sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinointi on asiakkaan sitouttamista hyödyllisten sisältöjen avulla. Moni yritys vannookin sen nimeen, mutta sortuu silti keskittymään liikaa vain sisältöjen tiuhaan ilmestymistahtiin ja mahdollisimman moneen julkaisukanavaan. Lopputuotoksena voi olla laadukkaalta vaikuttava sisältösoppa, joka ei kuitenkaan puhuttele tai hyödytä ketään. Toisinaan onkin hyvä pysähtyä ja tarkistaa, että sisältömarkkinoinnin peruspilarit ovat kunnossa.

Turha sisältö roskakoriin

Sisältöä ei kannata tuottaa vain tuottamisen ilosta. Yritysblogit ja Facebook tulvivat ilman järkevää tarkoitusta tuotettua materiaalia. Tällainen sisältö ei tuota lisäarvoa yrityksellesi, eikä varsinkaan asiakkaallesi.

Hyvä sisältö sen sijaan onnistuu koskettamaan kohdeyleisöään oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Sitä ei tuputeta asiakkaalle, vaan asiakas kokee sisällön aidosti tärkeäksi, hyödylliseksi tai viihdyttäväksi.

Muuta siis seuraavan sisällön kohdalla ajatteluasi: älä mieti sisältöä vain yrityksesi näkökulmasta, vaan asetu asiakkaanne kenkiin. Voisitko ratkaista sisällöllä kenties jonkin asiakkaan ongelman? Millaisesta sisällöstä asiakkaasi nauttisi? Kun sisällöt palvelevat asiakastasi, tuottavat ne tulosta myös yrityksellesi.

Aseta tavoitteita ja kuljeta asiakasta kohti niitä

Mistä sitten tietää, onko asiakkaan tarpeisiin pohjautuva sisältö hyödyllistä myös yrityksellesi? Mikäli et mittaa sisältömarkkinointia, tämä jää mysteeriksi. Sisältömarkkinoinnin tulee pohjautua liiketoiminnan tavoitteisiin, joiden toteutumista seurataan relevanteilla mittareilla. Analytiikka on sisältömarkkinoinnin salainen raaka-aine.

Esimerkiksi verkkokauppayrityksen erilaisten sisältöjen tavoitteena voi olla myynnin lisääminen. Tällöin kannattaa tuottaa sisältöä, joka tehostaa myyntiprosessia eli toisin sanoen auttaa asiakasta päätöksenteossa. Kun asiakkaat kokevat saavansa tarpeeksi hyödyllistä tietoa tuotteista muun muassa vertailujen, testien ja videoiden muodossa, kynnys ostamiseen madaltuu ja ostoja tapahtuu.

Älä tyydy hajuttomaan ja mauttomaan

Tiedämme jo, että tunteet ohjaavat valtaosaa ostopäätöksiämme. Ihmiset unohtavat nopeasti lukemansa ja kuulemansa, mutta muistavat hyvin, mitä ovat kulloisellakin hetkellä tunteneet. Tämä olisi hyvä pitää mielessä sisältömarkkinointia suunniteltaessa, sillä usein tunteiden herättämistä jopa varotaan.

Monet yritykset pelkäävät, että räväkän sisällön seurauksena asiakas painaa FB-postauksessa vihaista naamaa tai pahimmassa tapauksessa kommentoi negatiivisesti blogitekstiin. Rohkenen kuitenkin kysyä, entä sitten? Reaktioista pitäisi olla pikemminkin ylpeä – olet onnistunut herättämään asiakkaassasi tunteita ja sisältösi on ollut vaikuttavaa. Kollegani lasautusta lainaten: ”Voiko mennä pieleen, jos jää mieleen?”.

Tietenkään vain negatiivisten tunteiden herättäminen ei ole yritykselle hyväksi, joten oikeanlaisen tunteen ja äänensävyn välittäminen kannattaa huomioida jo sisältöstrategiavaiheessa. Määritelty tunnetila on tärkeä työkalu etenkin sisällöntuottajalle: se vaikuttaa aihe- ja näkökulmavalintojen lisäksi myös sana- ja verbivalintoihin.

Vie sisältö asiakkaan löydettäväksi

Vähintään yhtä tärkeää kuin laadukas sisällöntuotanto, on sisällön jakelu. Ei siis riitä, että sisältö on tuotettu liiketoiminnan tavoitteet ja asiakkaan tarpeet huomioiden. Reaktiot ja konversiot jäävät saamatta, jos kukaan ei löydä sisältösi pariin.

Blogitekstin kohdalla kannattaa esimerkiksi huomioida hakukoneoptimointi jo kirjoitusvaiheessa – hyvin optimoitu teksti nousee aikanaan hakutulosten kärkeen. Googlessa näkymisessä voi kuitenkin kestää useita kuukausia, joten uunituoretta sisältöä kannattaa nostaa esille eri kanavissa mainontaa hyödyntäen. Uutiskirje, Facebook ja hakukonemainonta ovat esimerkkejä tehokkaista liikenteenohjaajista, mutta valitse kanavat kohderyhmäsi mukaan.

Sisältömarkkinoijan checklist – kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  • Kohderyhmä: kenelle sisältöä tehdään?
  • Tarkoitus: miten asiakas hyötyy sisällöstäsi?
  • Tavoite: mitä sisällöllä halutaan saada aikaan ja miten tavoitetta mitataan?
  • Tunnetila: minkä tunteen haluat asiakkaassa herättää?
  • Julkaisupäivämäärä ja -paikka: missä ja milloin sisältö julkaistaan?

Mikäli yrityksesi sisältösoppa tuntuu edelleen kaipaavan selkeämpää reseptiä, saatat tarvita sisältöstrategiaa. Autamme mielellämme sinua askel askeleelta luomaan konkreettisen suunnitelman menestyvän sisällön luomiseen.

Meiltä saat apua myös muun muassa sisällöntuotantoon, verkkopalveluiden suunnitteluun sekä graafisen suunnitteluun. Ole yhteydessä Villeen, niin katsotaan, mitä keksimme yhdessä!

 

Nea Jokinen

Nea Jokinen

Sisältösuunnittelija

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.