Paremmalla titlellä enemmän kävijöitä

Parempi title – enemmän kävijöitä sivuillesi

Miksi titleen kannattaa panostaa? Miten ihmisten huomion herättävä ja hakukoneita miellyttävä otsikko luodaan? Lue ja nappaa vinkit!

Suurin osa verkkosivujen kävijäliikenteestä tulee yleensä hakukoneiden kautta. Vaikka hakukoneiden tekoäly kehittyy jatkuvasti, on hakukoneoptimoinnin perusasiat silti oltava kunnossa. Title on yksi näistä verkkosivun keskeisistä peruselementeistä. Sen avulla autat hakukonetta ymmärtämään sivusi sisältöä ja edesautat siten sivustosi nousemista korkeammalle hakukoneiden tulossivulla. Tämän takia jokaisella yksittäisellä verkkosivulla tuleekin olla oma, uniikki title eli hakukoneotsikko.

Hakukoneiden tulossivulla titlen tärkein tavoite on saada kävijä siirtymään verkkosivullesi. Esimerkiksi Googlen tulossivulla listan kärjessä olevat hakutulokset saavat eniten klikkauksia – listan kolme ensimmäistä kerää 50 % klikeistä. Jotta verkkosivusi pääsisi hakutuloksissa kärkisijoille, tulee titlen olla riittävän informatiivinen ja sisältöä kuvaileva. Hyvä title on kirjoitettu ihmisille, mutta niin selkeästi että myös hakukone ymmärtää sen. Jos se ei täytä kriteerejä, saattaa Google muuttaa sen mieleisekseen tai laskea sivuston sijoitusta tulossivulla.

Näin lisäät titlen verkkosivuillesi

Title on html-elementti, joka sijoitetaan koodissa head-osioon. Verkkosivun koodin lisäksi title näkyy myös selaimen työkalurivissä sekä somejaoissa. Yleensä titleä ei tarvitse lisätä sivun koodiin, vaan eri julkaisujärjestelmissä sille on oma kenttä. Välillä kuitenkin törmää tilanteisiin, joissa title-tagin optimointi on estetty teknisesti. Tällaisessa tilanteessa sisällönhallintajärjestelmässä ei ole mahdollisuutta muokata titleä sivukohtaisesti, vaan automaattinen toiminto luo sen esimerkiksi sivun ja sivuston nimestä. Muista siis vaatia sivustosi tekniseltä toteuttajalta mahdollisuus keskeisten tietojen sivukohtaiseen muokkaamiseen.

5 täsmävinkkiä titlen muotoiluun

1. Käytä avainsanoja. On suositeltavaa, että titlen alusta löytyy tekstiä kuvaileva avainsana tai pari. Käytä avainsanoina termejä, jotka ovat relevantteja liiketoimintasi kannalta ja joita ihmiset käyttävät hakiessaan tietoa hakukoneilla. Titleä miettiessä voit hyödyntää esimerkiksi Google Search Consolea ja Keyword Planneriä – tervettä järkeä unohtamatta.

2. Pituudella on väliä. Sopiva pituus titlelle on noin 69 merkkiä, sillä tämän jälkeen hakukoneet katkaisevat otsikon. Tutkimusten mukaan parhaiten toimivat hakukoneotsikot, jotka koostuvat kahdeksasta sanasta. Ne saavat 21 % enemmän klikkauksia kuin muut. Vaikka merkkirajoitteet on hyvä tiedostaa, niin väkisin titlejä ei kannata samaan muottiin sorvata.

3. Vetoa tunteisiin. Käyttämällä mukaansatempaavia adjektiiveja ja emotionaalisesti latautuneita sanoja herätät lukijan kiinnostuksen. Myös kysymykset ovat tehokas tapa luoda yhteys lukijaan ja saada hänet jatkamaan tekstin lukemista. On myös todettu, että vahvojen positiivisten adjektiivien käyttö, kuten mahtava, välttämätön, helppo ja herkullinen tuottavan tulosta – erityisesti englanninkielisen sisällön kohdalla.

4. Hyödynnä brändisi tunnettuutta. Ihmiset tuppaavat suosimaan tuntemiaan brändejä. Eli kun tuloksista osuu silmiin tutun brändin nimi, niin sitä klikataan. Tämä on tärkeää, sillä parempi klikkaussuhde tarkoittaa parempia sijoituksia – hakukoneet suosivat sisältöjä, joita käyttäjätkin suosivat. Tosin on huomioitava, että mikäli sisältö ei vastaa titlen herättämää odotusta ja käyttäjä palaa saman tien uudelleen hakukoneeseen, niin sijoitukset laskevat nopeasti.

5. Numerot ja väliviivat kunniaan. Numerot toimivat hyvin hakukoneotsikoissa, sillä ne tiivistävät informaatiota ja erottuvat kirjainten seasta. Erityisesti parittomien numeroiden on todettu erottuvan edukseen. Jotta numerot ajaisivat asiansa huomion herättäjinä, kannattaa niiden olla numeromuodossa eikä auki kirjoitettuna. Myös väliviivan käytön on todettu toimivan, koska väliviiva jakaa tekstiä ja näin ollen saa tekstin erottumaan helposti muista.

 

Ei hätää, jos tuntuu siltä, että luovuus meinaa loppua. Netistä löytyy nimittäin kaava kaikkeen, niin myös hakukoneotsikoiden tekemiseen ja se menee näin:

numero + adjektiivi + substantiivi + avainsana + lupaus

Eli esimerkiksi, ”5 helppoa tapaa optimoida titlesi kolmessa minuutissa”. Sitten vaan kokeilemaan!

 

Satu Sekki

Satu Sekki

Sisältöharjoittelija

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.