nettikisa

Nettikisan houkutus

Useamman järjestetyn kilpailun kokemuksella voin sanoa, että kun nettikilpailun voittajaan otetaan yhteyttä, tapahtuu seuraavaa.

Ensinnäkin voittaja sanoo, ettei ole koskaan voittanut mitään. Tämä ensi-ilahtumiseen sekoittuva tunnustus on aito tunnereaktio, ja kilpailun järjestäjällekin hauska kokemus. Mikäpä olisi mukavampaa kuin ilahduttaa ihmisiä. Ja ilmainen tavara jos mikä ilahduttaa.

Toiseksi vähän voittoa makusteltuaan voittaja toteaa, ettei uskonut, että nettikisoista voi oikeasti voittaa. Tämä herättää järjestäjässä jo vähän toisenlaisia tunteita. Onko todella niin, että kilpailujen maine on niin huono, ettei niiden uskota olevan aitoja?

Nettikilpailuihin osallistuminen on niin helppoa ja palkinnot niin houkuttelevia, että niihin osallistutaan, vaikkei uskottaisi niiden olevan aitoja. Edes tunnettu brändi kilpailun järjestäjätahona ei muuta tätä.

Ja jos osallistujatkin suhtautuvat kilpailuihin epäillein, onko niissä järkeä? Kannattaako niitä järjestää?

Tunne osallistujan arvo

”Vastaa ja voita.”

”Arvomme kaikkien osallistujien kesken Apple Watchin.”

Netti on pullollaan kilpailuja.

Kilpailuja, jotka kumpuavat ymmärrettävästä tarpeesta. Yritykset haluavat hankkia lisää tykkääjiä, seuraajia tai markkinointilupia. Kilpailun järjestäminen on lyhin eettinen tie niiden nopeaan hankintaan, ja siksi se onkin niin suosittu taktiikka. Ne viritetään äärimmilleen, jotta osallistumisen kynnys olisi mahdollisimman matala ja jotta osallistuja tulisi samalla luovuttaneeksi luvan lähettää markkinointiviestintää esimerkiksi sähköpostitse.

Tehokkuuden vastapuolella vaakakupissa on laatu. Ovatko nettikisalla saadut markkinointiluvat minkään arvoisia? Varsinkin, jos osallistuminen vie vain sekunteja, eikä osallistuja ehdi edes kiinnittää huomiota kisan järjestäjätahoon. Voidaanko siis puhua todellisesta permission marketingista muussa kuin teknisessä mielessä?

On selvää, että laadullisesti ajan myötä ja orgaanisesti kasvanut rekisteri on laadukkaampi kuin palkinnon perässä luvan antanut joukko. Mutta kuinka paljon huonompilaatuinen nettikisan osallistuja on?

Asiaa ei tarvitse jättää fiiliksen varaan. Eräs kelpo tapa testata kilpailun kautta saatujen uutiskirjeen tilaajien arvo, on, sähköpostijärjestelmästä riippuen, luoda heistä oman lista tai segmentti. Kun tällä kisalistalle sitten luo oman seurantakoodinsa, voi näppärästi verrata heidän arvoa muihin tilaajiin.

Voi olla viisasta, että luoda kisan kautta saaduille tilaajille oma tervetuloviestien sarja, joka keskittyy voimakkaammin yrityksen arvojen ja tuotteiden esittelyyn. Tämä on tarpeellista, sillä kisaan osallistumisen yhteydessä brändiin sitoutuminen jää monelta niin pintapuoliseksi.

Joskus kisan kautta hankittu yleisö on riittävän laadukas. Mutta jos data osoittaa, ettei kisalla haalittu massa sitoudu toivotulla tavalla, on syytä harkita panosten kohdentamista pikavoittojen haalimisen sijaan mielekkään, pitkäaikaisen ja tuottavan asiakassuhteen rakentamiseen. Siinä strategiset sisällöt toimivat mainosti.

Oma mediasi ansaitsee ympärilleen yleisön, joka koostuu oikeista ihmisistä. Sen rakentamisessa ei kannata ottaa oikoteitä. Warren Buffettin legendaarista ajatusta mukaillen sisältömarkkinointi siirtää asiakkaita kärsimättömiltä yrityksiltä kärsivällisille.

Pasi Pellikka

Pasi Pellikka

Marketing Technology Strategist

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.