Näin teet tulosta tarinoilla

Näin teet tulosta tarinoilla

Suomalaiset yritykset ovat täynnä kovia osaajia. Kiidämme tulevaisuutta muokkaavien alojen, kuten koneoppimisen, automatisoinnin ja uudenlaisen ruoantuotannon maailman huipulla, mutta näkyykö se muualla kuin kahvipöydässä? Väitän, että ei. Ja väitän tietäväni syyn. Koska olemme surkeita kertomaan tarinoita. 

Suomalainen ei puhu eikä pussaa. Totta vai tarua? Ainakin maailman näkövinkkelistä meillä on yhä tuppi suussa. Jos haluamme pysyä kehityksen kärjessä, meidän on suunnattava katse kohti tulevaisuutta ja ratkaistava globaaleja haasteita. 

Nyhtökaura ja Zircca-patukat

Niitähän me jo ratkaisemmekin. Suomessa toimii maailman ensimmäinen kaupallinen 5G-verkko. Olemme kehittäneet lihan tilalle maailmanluokan tuotteita, kuten Nyhtökauran ja Zirkka-patukat. Painimme maailman huipulla järjestelmien autonomisoimisessa, kuten itse ohjautuvien laivojen kehittämisessä. Silti maailman mediat pauhaavat norjalaisten autonomisesta aluksesta ja ruotsalaisten kauramaidosta. 

Me emme saa ääntämme kuuluville, kun pitäisi kertoa faktojen lisäksi tarina.

Miksi tehdä datasta tarinoita? 

Rakastamme faktoja. Yritysten markkinoinnissa painottuvat eurot, luvut ja tehokkuuslaskelmat. Kerromme varmasti, kuinka monta prosenttia tehokkaampi tuote on kuin kilpailijan.

Ei faktoissa sinänsä ole vikaa. Ilman tietoa ihminen ei voi tehdä valistunutta ostopäätöstä, oli kyse sitten välipalapatukasta tai miljoonasijoituksesta. Data itsessään ei silti kerro vielä mitään. Siitä on tehtävä tarina. 

Väitänkin, että tarinoilla saa parempia tuloksia kuin pelkillä faktoilla. 

Tarinankerronnalle olennaista on, että emme puhu vain teknisistä ominaisuuksista. On kerrottava ratkaistusta haasteesta ja sen tekemästä positiivisesta muutoksesta. On puhuttava siitä, miten ratkaisumme parantaa ihan tavallisen Pertin arkea. 

Ensin on saatava ihminen uskomaan tarinaan. Vasta sen jälkeen on faktojen vuoro. Faktat antavat uskolle perustelun.  

Hallitse tarinabisnes, hallitse maailmaa

Amerikkalaiset osaavat yhden asian paremmin kuin kukaan muu: pitchaamisen. Miljardi-investointeja kääriessään he tekevät selväksi, että kohtaamisessa olennaisinta ei ole tuotteen laatu, vaan vetävä tarina. Hissipuheen perusteella tehdään isoja päätöksiä. Tarinaan kannattaa siis investoida.  

Ennen kirjoitustaitoa ja nettiä muisti oli ainoa Wikipediamme. Tarinat huomioivat sen. Me jaamme tarinoita toisillemme aivan huomaamatta kampaajalla, lääkärillä ja työpaikan kahvipöydässä. Silti niitä on vaikea kertoa, kun siirrymme yritysviestinnän – eli faktojen – maailmaan. 

Faktaa tarinoiden tehosta 

Miksi tarinat tuottavat paremmin tulosta kuin faktat? Jos et vielä vakuuttunut, olen valmis tekemään hyvän asian vuoksi myönnytyksen ja tarjoamaan tähän loppuun muutaman faktan. 

Tarinat aktivoivat aivoja kolme kertaa enemmän kuin faktat
Tarinat aktivoivat aivoja kolme kertaa enemmän kuin pelkät faktat.

Tarinat aktivoivat aivoja kolme kertaa enemmän kuin pelkät faktat, sanoo professori Jennifer Aaker. Kielen, tunteiden ja aistiärsykkeiden käsittely tapahtuvat aivojen eri osissa. Muistijäljen jättämiseksi saattaakin olla tärkeää, että onnistuu kerralla aktivoimaan mahdollisimman monta aivoaluetta. 

Tarinat ovat 22 kertaa muistettavampia kuin pelkät faktat. Tunteiden ja muistojen herättely toimii paremmin kuin yksikään ulkoa opettelemisen taktiikka. Faktojen valossa on selvää, että markkinointilupaus kannattaa esittää tarinan muodossa. 

Vain puhutteleva tarina menestyy

Minkälaiset tarinat sitten leviävät kulovalkean tavoin? Tunteita herättävät yhden ihmisen selviytymistarinat tai tragediat, joista sosiaalinen media kuohuu viikoittain. 

Ylisanaiset mainoslauseet eivät enää riitä. Tarinan on puhuteltava ja kerrottava aidoista haasteista. Ajattelutapa ei oikein sovi perinteisen markkinoinnin hehkutusmentaliteettiin. 

Gilletten We believe -mainos

Gilletten koskettava lyhytelokuva mieskuvan ahtaudesta sai hetkeksi kaikki puhumaan sekä toksisesta maskuliinisuudesta että Gillettestä. Nyt Gillette kerää uusia asiakkaita – myös naisia, joilla kasvaa karvaa miljardien eurojen edestä.

 

Miten koskettava tarina tehdään? Ota meihin yhteyttä ja me näytämme, miten tarinoilla saa kymmenenkertaisia tuloksia. 

Essi Tammimaa

Essi Tammimaa

Sisältösuunnittelija

Blog comments
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Kiinnostavaa

Sotkuinen huone täynnä roinaa

Hyvää designia ei ole ilman hyvää sisältöä – sisällön rooli verkkosivustouudistuksessa

Lue lisää
invision word batman

InVision, Word ja Batman – Viisi syytä miksi toimistosi kirjahyllyyn kannattaa pinota sarjiksia

Lue lisää
menetyksekas sisaltomarkkinointi

Perusasiat kuntoon! Näin toteutat menestyksekästä sisältömarkkinointia

Lue lisää