prototyyppien suunnittelu

Miksi sinunkin kannattaisi viettää viikonloput vieraiden kanssa prototyyppejä suunnitellen

Futuricen Helsingin toimisto kuhisi melkoisesti lokakuun viimeisenä viikonloppuna. The Shortcutin järjestämä käytännönläheinen Digital Product Weekend -workshop lupasi herättää osallistujien ideat henkiin kahdessa päivässä heittämällä osallistujat ideoinnin, prototyyppien, käyttäjätestauksen ja konseptidemojen maailmaan. Nämä ovat parhaita puolia omassa työssäni, joten tietysti ilmoittauduin heti kuullessani tapahtumasta. Hyvästi vapaa viikonloppu, tervetuloa innostunut ideapöhinä!

Lauantaiaamuna osallistujat jaettiin yhdeksään monipuoliseen ja tasapainoiseen tiimiin. Esimerkiksi meidän tiimistämme löytyi osaamista markkinoinnista aina ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimukseen. Esittelykierroksen perusteella meillä vaikutti synkkaavan hyvin, vaikka tulimme mukavan erilaisista taustoista ja maailman kolkista: Suomesta, Italiasta, Jemenistä ja Malesiasta.

Seuraavaksi valittiin ongelma, jota tiimimme lähti ratkomaan yhdessä. Useamman tasaväkisen äänestyskierroksen jälkeen päädyimme parantamaan maailmaa ratkaisemalla hyvinkin arkisen ongelman: kuinka saada lapset valitsemaan terveellisempiä välipaloja?

Haaste tuntui sopivalta, koska tiimissämme oli monta lapsenmielistä sekä yksi äiti ja yksi isoäiti. Meistä hauskin ja fiksuin lähestymistapa oli ratkaisun pelillistäminen – tämä tiesi myös mukavaa viikonloppua tiimillemme, sillä saisimmehan viikonlopun aikana työstää ideaa Minimum Viable Product -asteelle saakka.

Miksi prototyyppi?

A working prototype is worth a thousand meetings, sanovat. Tapahtumaa isännöinyt Futuricen Designer Sebi Tauciuc tiivisti meille prototyypin edut: sen avulla voi pitää hauskaa, säästää rahaa, hyväksyttää idean muilla, vähentää siihen liittyviä riskejä sekä kommunikoida ja ymmärtää konseptin syvällisemmin. Prototyyppi säästää arvailuun kuluvaa aikaa – ja parhaassa tapauksessa myös kustannuksia. Proto auttaa havaitsemaan heikkoudet vaiheessa, jossa niiden korjaaminen on vielä vaivatonta. Ideaa voi testata, korjata ja testata uudelleen, kunnes se toimii halutulla tavalla.

Idean testaaminen ei vaadi visuaalista ilotulitusta. Prototyyppi voi yksinkertaisimmillaan olla piirros paperilla tai vaikkapa LEGO-rakennelma. Protoa on helppo työstää irrallisina paperipaloina, joita voi vapaasti liikutella, lisätä ja muokata. Tarvitaan vain sakset, valkoista paperia, tusseja, teippiä ja post-it-lappuja. Meidän tapauksessamme prototyyppimme oli pelin aloitusnäkymä ja muutamia yksinkertaisia esimerkkejä vuorovaikutuksesta pelaajan kanssa.

Paperille askarrellun idean saa helposti ja nopeasti klikkailtavaksi prototyypiksi omaan puhelimeen esimerkiksi POP – Prototyping on Paper –applikaation avulla. Hieman ominaisuuksiltaan monipuolisempi tapa on esitellä idea InVisionilla. Käytän sitä viikoittain helppokäyttöisenä työkaluna verkkosivustojen ja -palveluiden protoamiseen.

Miten meni?

Viikonlopun tunneskaala vaihteli nauruhysteriasta epäilyksen umpikujiin. Hankalinta oli kristallisoida pelin idea ja toimintalogiikka: mahdollisuuksia oli loputtomiin ja pelikehitys oli meille kaikille uutta, joten päädyimme testailemaan ja muokkailemaan protoa toistuvasti. Paras tapa päästä eteenpäin ongelmakohdissa oli käyttää prototyyppiä käyttäjätestaukseen: näin saimme heti palautetta ulkopuoliselta ja uusia ideoita. Monet iteraatiokierrokset laittoivat neuvotteluhuoneen luovuudesta ja paperisilpusta sekaisin. Tärkeintähän oli hullutella ja pitää hauskaa – olimme paikalla vapaaehtoisesti ja viikonloppuna.

Hyvä tiimihenki nousi kantavaksi teemaksi. Jokainen idea toivotettiin tervetulleeksi. Ei ole tyhmiä kysymyksiä tai huonoja ideoita, on vain tiimi, joka uskaltaa kokeilla kunkin idean siipien kantavuutta. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että pähkähullun ja nerokkaan idean raja on välillä liian hienovarainen huomattavaksi heti alussa. Älyttöminkin ”mitä jos” voikin johtaa loistavaan ideaan, kun innostunut tiimitoveri leikittelee ajatusketjua pidemmälle.

making_of

Jälkikäteen on helppo nähdä, että harppauksia tapahtui aina kun asioita työstettiin visuaalisesti: post-it-lapuilla tai tussitaululla. Samalla kun keskustelimme erilaisista pelikonsepteista, proton hahmottelu seinälle auttoi oivaltamaan eri lähestymistapojen edut ja sudenkuopat. Luonnostelu oli mitä mainioin tapa selittää ja konkretisoida idea tiimille. Usein se salli myös tiimin hiljaisempien älykköjen päästä loistamaan ehdotuksillaan.

Lopulta saimme aikaan esiteltävän demon Foodhero-hahmosta, jota ruokkimalla lapsien olisi hauska oppia lisää terveellisestä ravinnosta. Askartelimme paperiproton leikkaamalla hahmoja paperista ja lopulta saatoimme ne klikkailtavaan muotoon InVisionissa. Viikonlopun päätteeksi esittelimme pelimme toimintalogiikan tiimin improvisoidessa ääniefektejä taustalla. Palautteen perusteella hyvän tiimihengen synnyttämä energiamme oli tarttuvaa. Lopputulos yllätti tiimimme täysin: prototyyppimme palkittiin viikonlopun parhaana ja jatkamme pelin kehittelyä Junction-hackatonissamarraskuun lopussa.

Vinkkejä ideointiin tiimissä

∙ Piirrä, kokeile ja ajattele paperilla
∙ Pidä hauskaa – se näkyy lopputuloksessa
∙ Innostus on äärimmäisen tarttuvaa
∙ Jokaiselta tiimin jäseneltä oppii uutta
∙ Muista ”Yes, but…”
∙ Huono tiimi pilaa hyvänkin idean, mutta hyvä tiimi voi tehdä ihmeitä huonolle idealle
∙ Pidä aina mukanasi pyöriviä tarrasilmiä

Tutustu tuotokseemme InVisionissa
Sebi Tauciucin intro prototyyppeihin SlideSharessa

workshopping

Kuvat: Sebi Tauciuc & Rahul Pardasani

Anna Saarmila

Anna Saarmila

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.