Kolme vinkkiä työharjoitteluun sisältömarkkinointitoimistossa

Kolme vinkkiä työharjoitteluun sisältömarkkinointitoimistossa

Paper Planesin sisältöharjoittelijana sain kynäillä tekstejä niin tietotekniikasta kuin kaupunkimökkeilystäkin. Sujuva kirjoitustaito on sisältötyössä tärkeintä, mutta alasta kiinnostunut voi perehtyä jo ennen harjoittelua sisältömarkkinoinnin termistöihin ja ajattelumalleihin.

Sisältöharjoittelijana saa tehdä paljon toimittajamaista työtä: perehtyä uusiin ja haastaviin aiheisiin, haastatella eri alojen asiantuntijoita ja kirjoittaa kootun tiedon pohjalta kiinnostavia tekstejä. Tiedonjanoiselle ja tarinoiden luomisesta innostuvalle journalismin opiskelijalle kuukaudet Paper Planesin sisältöharjoittelijana olivat antoisia – ja poikivat vakituisen työpaikan lennokkitiimissä. 

Harjoitteluni alkaessa jännitin, kuinka toiselta alalta loikanneena pääsen kärryille sisältömarkkinoinnin lainalaisuuksista. Kirjoitustaito ja kiinnostus kuitenkin kantoivat todella pitkälle. Kokosin tähän kolme vinkkiä asioista, joihin alasta kiinnostuneen kannattaa perehtyä.

1. Sisältöstrategia on myös harjoittelijan ohjenuora

Sisältöstrategia on sisältömarkkinoinnin pitkän tähtäimen suunnitelma, strateginen ”grand plan”. Sisältöstrategiassa määritellään tyypillisesti tuotettavien sisältöjen tavoite, olivat ne sitten tekstejä, videoita tai podcasteja. Tavoite voi olla esimerkiksi myynnin lisääminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen. Tavoitteiden lisäksi hyvä sisältöstrategia määrittelee paljon muutakin: esimerkiksi yrityksen Tone of Voicen, eli sen, mikä on yrityksen sisältöjen sävy ja tyyli ja mitkä ovat ne kohderyhmät, jotka sisällöillä halutaan tavoittaa. 

Sisältöharjoittelijan arjessa tämä on tarkoittanut yrityksiin ja sen olemassa oleviin sisältöihin perehtymistä sekä harjoittelumentorin kanssa keskustelua. Onneksi tehtäväbriiffauksen ohessa muulta sisältötiimiltä saa aina arvokasta lisätietoa ja kattavaa kuvaa yrityksen strategisista tavoitteista. Jokainen yritys ja sen brändi on erilainen, joten sisältöharjoittelijana pääsee oppimaan kameleonttimaista muuntautumiskykyä.

Lue täältä lisää Paper Planesin tavasta tehdä sisältöstrategiaa.

Tutustu sisältöshamaanimme ajatuksiin hyvästä sisältöstrategiasta.

2. Datasta potkua sisällöntuotantoon

Sisältöharjoittelijana Googlen koneisto on tullut tutuksi. Hakukoneoptimointi eli SEO otetaan huomioon jokaisen tuotetun tekstin tai muun sisällön kohdalla. Harjoittelun aikana olenkin kokenut huiman kehityksen itselleni täysin uusien tekstilajien, metatekstien kirjoittamisessa. Saatan jopa tuntea hieman omahyväistä ylpeyttä, kun oikein optimoidut tekstit nousevat korkealle Google-haussa. Tutustu tarkemmin metatitleihin tässä blogissa.

Google Analytics on kiistattomasti käytetyin verkkosisältöjen analytiikkatyökalu. Sen tuottamaa valtavaa datamassaa olen päässyt hämmästelemään asiakastapaamisissa raporttien muodossa. Analytiikan avulla pystytäänkin osoittamaan, mitkä sisällöt toimivat ja mitä kaikkea menestyksekkäistä sisällöistä voi ammentaa jatkoa ajatellen. Facebookin analytiikan perkaamisesta taas olen oppinut, millaiset tekstit, kuvat ja aiheet toimivat sosiaalisessa mediassa. Googlen ja sosiaalisen median työkalujen perustason ymmärrys on myös sisältöharjoittelijalle eduksi.

Sekä Google että Facebook tarjoavat paljon ilmaista materiaalia, jonka avulla voi tutustua näihin työkaluihin.

3. Luova ajattelu herättää sisällöt henkiin

Vaikeankin aiheen jäsentely, tärkeimmän tiedon poiminen sen lomasta ja tiedon yhdistäminen mielenkiintoiseksi ja ymmärrettäväksi tarinaksi vaatii sisältöharjoittelijalta luovuutta. Näiden tarinoiden työstäminen ja luominen ovatkin työn parhainta antia – on todella palkitsevaa, kun tekstin viilaamisen tuloksena palaset viimein loksahtavat kohdalleen. 

Vaikka uusiin aiheisiin tutustuminen ja niistä kirjoittaminen on mielenkiintoista ja hauskaa puuhaa, luova ajattelu ei vaan aina tahdo käynnistyä. Voikin olla hyvä miettiä itselleen sopiva tapa, jolla tyhjän paperin kammosta pääsee yli. Kohdallani hyväksi havaittu metodi on suoltaa ulos tekstinraakile, jolle en anna minkäänlaisia laatukriteerejä. Pikkuhiljaa ja pala palalta raakileesta kypsyy kuin kypsyykin mehevä teksti. Myös uskallus näyttää raakileita esimerkiksi omalle mentorille tai muille sisältötiimiläisille kannattaa. Usein toiset silmät antavat kullanarvoisia oivalluksia.

Muista kuitenkin, että sisältöharjoittelijan ei tarvitse osata kaikkea – harjoitteluun tullaan oppimaan. Harjoittelijan tärkein ominaisuus on palava into ja kiinnostus alaa kohtaan. Paper Planesilla harjoittelija saa paljon vastuuta, mutta yhtä lailla tukea mahtavalta tiimiltä ja koko yritykseltä kasvaa sisältöammattilaiseksi. 

Veera Siekkeli

Veera Siekkeli

Sisällöntuottaja

Blog comments