Työnhakijoita

Haussa hyvä tyyppi – tunnetko työnhakijasi?

Kun kesälomat jäävät taakse, alkaa moni katsoa työtään kriittisesti. CV laitetaan kuntoon ja rekryilmoituksia aletaan selailla. Kesän loppu on myös monelle yritykselle uuden rekrytointikauden alku ja näin hyvä hetki miettiä, millaisena yritys näyttäytyy työnhakijalle. Niitä juuri omaan firmaan sopivia hyviä tyyppejä on vaikea löytää ilman oikein kohdistettua rekrytointiviestintää.

Mikä ajaa ihannetyönhakijaasi?

’Halutaan hyvä tyyppi hyvään tiimiin!’ Kuulostaa hienolta, mutta keitä ne hyvät tyypit, ne juuri kyseiseen paikkaan sopivat hakijat ovat? Yrityksen sisällä ja eri toiminnoissa voi jo olla hyvinkin erilaisiin työnhakijaprofiileihin solahtavia ihmisiä. Hyvää rekrytointiviestintää ja puhuttelevia sisältöjä on mahdotonta tehdä, ellei tunne kohderyhmäänsä. Ihannetyönhakijan tunnistaminen ja heidän mielenmaisemansa ymmärtäminen onkin avain onnistuneeseen rekrytointiviestintään – ja lopulta myös onnistuneeseen rekrytointiin.

Työnhakijaprofiilien luominen rekrytointiviestinnän tarpeisiin on hyvä keino kirkastaa omaa näkemystään ihannehakijoista. Työnhakijaprofiilien luomisprosessiin kannattaa ottaa mukaan sekä konkareita että vasta aloittaneita niistä toiminnoista, joihin työntekijöitä kaivataan. Näin syntyvät yleensä todenmukaisimmat profiilit. 

Työnhakijaprofiilien luominen ei tarkoita joustamattomien raamien ja rajoitusten luomista sille, millaisia työntekijöitä haetaan, vaan yhteisten arvojen kartoittamista. Profiilit toimivat työvälineenä, jolla yrityksen rekrytointiviestintää ja sisältötyötä suunnitellaan ja suunnataan oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan. 

Sisältöjä juuri sille omalle hyvälle tyypille

Kun profiilit ovat kunnossa, on näiden pohjalta hyvä suunnitella ja tuottaa sisältöä, joka puhuttelee omia ihannehakijoita. Summanmutikassa suurelle joukolle suunnattu viestintä toimii yksinkertaisesti huonosti. Oikein kohdennetulla sisällöllä saadaan laadullisesti huomattavasti parempia tuloksia – myös rekrytointiviestinnässä. Viisi loistavaa hakijaa on parempi lopputulos kuin 70 tehtävään sopimatonta hakijaa. 

Työnantajasisältöjen tuottaminen voi tuntua työläältä tieltä, mutta onnistuneet rekrytoinnit maksavat työn takaisin moninkertaisena. Eräänkin yrityksen rekrytointiviestinnän parissa työskennellessäni osaston rekrytoinnista vastaava tiiminvetäjä tuli innoissaan luokseni hakemusten kanssa: ’Siis ihmisethän ihan oikeasti lukee näitä juttuja!’. Useampi hakija oli kertonut hakeneensa paikkaa luettuaan yrityksen uratarinoita. 

Aito ei ole suunnitelmallisen vastakohta

Aitous ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä arvoja, joiden on hyvä näkyä myös työnantajaviestinnässä. Usein aitous kuitenkin sekoitetaan suunnitelmallisuuden puuttumiseen. Parhaat tulokset edellyttävät aikatauluja ja pitkäjänteistä työtä aina strategiasta materiaalin julkaisuun. Suunnitelmallinen viestintä on ydin, jonka ympärille kasvavat myös parhaat spontaanit tarinat. 

Parhaimmillaan työnantajaviestintä ja -sisällöt paitsi houkuttelevat uusia työntekijöitä myös sitouttavat nykyisiä työntekijöitä. Hyvä sisältö on osallistavaa ja innostaa työntekijöitä suosittelemaan työpaikkaa omille verkostoilleen. Hyvä esimerkki on erään asiakkaamme globaali rekrytointikampanja, joka sai paitsi uudet työntekijät kiinnostumaan työpaikasta myös monet sisäisesti kommentoimaan, kuinka hyvä paikka oma duuni onkaan olla. 

Ei kikkailua vaan systemaattista työtä

Lopulta rekrytointiviestinnässä ei ole kyse kikkailusta tai varsinkaan siitä, että teeskennellään olevansa jotakin mitä ei olla, totuus kyllä selviää työnhakijoille nopeasti. Työnantaja- ja rekrytointiviestinnän rakentaminen on suunnitelmallista työtä, jota tulisi tehdä osana yrityksen strategista viestintäkokonaisuutta. Täten sitä tulisikin kohdella samoin kuin muitakin liiketoiminnan osa-alueita: asettaa tavoitteita, käyttää aikaa kohderyhmän mielenmaiseman ymmärtämiseen, tuottaa arvoja puhuttelevaa sisältöä suunnitelmallisesti ja mitata näiden vaikutusta.

__

Olisiko aika uudistaa rekrytointiviestintäänne tai kehittää työnantajamielikuvaanne? Me autamme luomaan strategiat, kampanjat ja sisällöt, joilla varmistamme, että ihannehakijasi löytävät oikeaan osoitteeseen. 

Sanna Tolmunen

Sanna Tolmunen

Sisältösuunnittelija

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.