listapostaus

7 hyvää syytä käyttää listapostausta – ja 6 huonoa

Lista-artikkeli tai tuttavallisemmin listikkeli ei kovinkaan usein saa osakseen kehuja, vaan se mielletään lähinnä klikkikalastukseksi tai laiskaksi sisällöntuotannoksi. Useita tähän tyylilajiin lukeutuvia tekstejä kirjoitettuani olen kuitenkin saanut huomata, että kyseessä ei ole läpeensä paha formaatti. Onhan listauksillakin paikkansa maailmassa, ja hyviä syitä niiden kirjoittamiselle löytyy kyllä – mutta niin löytyy huonojakin. Lue (tai teemaan sopivasti ainakin silmäile) siis tämä listapostaus, jotta saat tietää, milloin ryhtyä laittamaan asioita järjestykseen.

7 hyvää syytä käyttää listapostausta

1. Haluat viestiä tehokkaasti

Ihmisillä on vähän aikaa ja huono keskittymiskyky (saat halutessasi syyttää tästä internetiä). Lista-artikkelin voi lukaista nopeammin. Muutaman kohdan listaan voi hyvinkin tiivistää usean aanelosen verran tietoa – ainakin jos tietää, mitä tekee. Lukija myös bongaa listasta tärkeimmät asiat jo ensisilmäyksellä, vaikka lukisikin vain otsikot. Jos tavoitteenasi on siis saada asiat perille nopeasti ja tehokkaasti, ei listauksen käyttäminen ole ainakaan huono idea.

2. Haluat pitää asiat simppeleinä

Listat ovat yksinkertaisia. Hankalatkin asiat voidaan esittää selvästi listauksen avustuksella (ja helpoista asioista voi tehdä hankalia käyttämällä jotain muuta formaattia). Joskus helppolukuisuus on vain hyvästä, sillä kaiken ei tarvitse olla runollista proosaa tai tieteellistä jargonia ollakseen merkityksellistä.

3. Haluat tavoittaa suuremman yleisön

Kyllä, karu totuus on se, että lista-artikkelit keräävät usein muunlaista sisältöä enemmän klikkauksia, suuremman yleisön ja enemmän jakoja sosiaalisessa mediassa. Mutta pelkkä listikkelin muoto ei saa ihmisiä innostumaan sisällöstäsi. Käytä siis tätä supervoimaa harkiten.

4. Haluat pitää yllä järjestystä

Ihmismieli kaipaa järjestystä, ja listat luovat järjestystä maailmaan. Tuttu rakenne tuo lukijalle lohtua, ja listapostaukseen klikatessaan lukija tietää tasan tarkkaan, mitä odottaa – tämä myös usein houkuttelee yleisöä lukemaan listauksia. Jos olet järjestelmällinen ihminen ja/tai aiheesi on loogisesti rakentunut, voi listapostaus sopia hyvin tarkoitusperiisi.

5. Haluat olla hauska

Haluatko viihdyttää lukijoita? Listapostauksesta saa helposti hauskan. Sen kanssa voi hassutella vaivattomasti, ovathan selkeys, lyhyys ja ennakoitavuus usein vitsinkin tuntomerkkejä. Vähemmän muodollinen formaatti myös tekee tekstistä helpommin lähestyttävän.

6. Haluat olla napakka

Listapostaus kertoo tärkeimmän ilman turhia hörhelöitä. Se menee suoraan asian ytimeen. Kovin syvällistä kuvaa se ei ehkä aiheestaan anna, mutta se antaa lukijalle mahdollisuuden tutustua moneen asiaan samalla kertaa. Kiinnostavalta vaikuttavista jutuista voi ottaa lähemmin selvää myöhemmin.

7. Haluat viraalisuutta

Haluatko, että sisältöjäsi jaetaan sosiaalisissa medioissa? Listapostaus lisää sisältöjen viraalisuutta huomattavasti enemmän kuin muut sisältömuodot. Kun sisältö puhuttelee kohderyhmää ja on vielä puettu nopeasti ja helposti pureskeltavaan muotoon, jakoja tulee varmasti.

6 huonoa syytä käyttää listapostausta

1. Haluat päästä helpolla

Jotain sisältöä on tuotettava, mutta ei oikein huvittaisi ja aika käy vähiin. Luulet, että listikkeli on täydellinen ratkaisu. Luulet väärin. Hyvän listapostauksen kirjoittaminen ei ole tavallisen artikkelin kirjoittamista helpompaa. Senkin tuottaminen vaatii useimmiten runsaasti taustatyötä sekä tiivistämisen taitoa.

2. Haluat vain listata

Listoja ei kannata tehdä vain listaamisen ilosta. Vaikka tuntuisikin siltä, että ihmiset lukevat nykyään ihan mitä tahansa, älä tee artikkelia esimerkiksi aiheesta ”15 johtoa, jotka jokainen moderni ihminen omistaa”. Ja jos otsikko on postauksen paras osa, kannattaa miettiä, tarvitaanko tätä artikkelia maailmaan ollenkaan.

3. Haluat kerätä klikkauksia

Tavoittelet siis mainosmarkkoja ja klikkejä. Houkutteleva otsikko saa varmasti ihmiset artikkelisi pariin, sisällöstä viis. No ei se ihan niinkään mene. Ihmiset ehkä menevät aluksi halpaan, mutta huono sisältö jättää pahan maun suuhun. Eivätkä lukijat enää palaa takaisin. Jos tavoitteenasi on luoda kuvaa verkkopalvelusi laadusta, älä haksahda klikkikalasteluun sisällön kustannuksella.

4. Haluat nostaa lukijoiden odotuksia – turhaan

Olet varmaan itsekin törmännyt artikkeleihin, jotka lupaavat jotain suurta, mutta eivät hetkauta ketään. Herätät lukijoissa vain harmistusta, jos artikkelisi ei lunasta odotuksia. Kun otsikkosi on ”10 yllättävää tapaa toipua flunssasta”, joukossa kannattaa oikeasti olla jotain yllättävää. Eikä vain ne samat vanhat kaikkien tietämät poppakonstit.

5. Haluat peitellä vikoja

Vaikka niin voisi luullakin, ei listauksellakaan voi peittää huonoa sisältöä. Lista-artikkeli on vain esitysmuoto muiden joukossa. Hätäisesti kyhätty teksti tai ontto sisältö huomataan aina, oli sen formaatti mikä tahansa.

6. Koska kaikki muutkin käyttävät sitä

Jos lista-artikkelin luominen ei tunnu omalta tai se ei palvele tarkoitusperiäsi, älä käytä sitä. Muista, että listauspostaus soveltuu parhaiten nopeaan tiedonnälkään. Listausta on myös turha kokeilla, jos et tämänkään tekstin luettuasi ole vakuuttunut siitä, että listauksen käyttämiselle olisi koskaan hyvää syytä.

Johanna Spoof

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Puhdas teksti

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang rel target title> <em> <strong> <cite>
  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.