VR – Samoilla raiteilla kohti käyttäjäystävällistä sisältöä

VR Group on Suomen valtion omistama konserni, joka tunnetaan parhaiten junaliikenteestään. VR:n markkinoinnissa korostuu päivittäin junalla matkustavien asiakkaiden palveleminen ja selkeys. Paper Planes on toiminut VR:n sisältökumppanina jo 2015 joulukuusta ja laaja yhteistyö jatkuu myös vuonna 2018.

Samoilla raiteilla – VR

VR:n ja Paper Planesin yhteistyötä on aina leimannut monimuotoisuus. Se on myös pitkän yhteisen taipaleemme takia sujuvaa ja tehokasta. Olemme tuottaneet sisältöä lukemattomille sivuille, tehneet monipuolista graafista suunnittelua, huolehtineet sisällönsyötöstä, tarkkailleet sivuston analytiikkaa ja suunnitelleet laajoja sisältökokonaisuuksia. Kaikkea suunnitteluamme VR:lle ohjaa tavoite ilmaista monimutkaisetkin kokonaisuudet mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi. Olipa kyse sitten erilaisten lippuikonien suunnittelusta tai kampanjoiden laskeutumissivujen tekemisestä, tärkeintä on aina junalla matkustavan asiakkaamme näkökulma.

Tiivis sisältöyhteistyö

Päätehtäviimme VR:n sisältökumppanina on aina kuulunut VR.fi-sivuston sisältöjen ylläpito ja päivittäminen. Olemme päivittäneet jo olemassa olevia digitaalisia sisältöjä sekä selkeyttäneet VR:n sivuston informaatiorakennetta. Luomme myös erilaisten markkinointisivujen sisältöjä, joissa ohjaamme lukijat ostamaan junalippuja tapahtumiin. Erilaisia informaatiokokonaisuuksia päivittäessämme käyttäjä on aina suunnittelun keskiössä.

Laaja visuaalisen suunnittelun yhteistyö

VR:n ja Paper Planesin monipuolisessa visuaalisessa suunnittelussa pyrimme tuomaan VR:n identiteettiä esiin mahdollisimman raikkaalla ja kiinnostavalla tavalla.

Yhteistyössämme visuaalisen uudistuksen kohteeksi ovat usein päässeet erilaiset kartat, kuten asema-, ratatyö, autojuna- ja reittikartat. Olemme luoneetkin VR:n kartoille uuden ilmeen, jonka myötä niistä on tullut selkeämpiä ja enemmän brändiin sopivia. Ilmeen uudistuksessa värejä muutettiin brändiväripalettiin sopivaksi ja karttojen yleisilmettä selkeytettiin ja yksinkertaistettiin. Myös aikataulujulisteiden taitossa olemme antaneet taulukoille uuden selkeämmän ja helposti luettavamman, brändinmukaisen ilmeen.

Erilainen kampanjatekeminen on kuulunut visuaaliseen yhteistyömme alusta alkaen. Uudelle VR lähijunat -sovellukselle haluttiin luoda markkinointimateriaaleja, joiden avulla kuluttajille tiedotettiin uudesta älypuhelinsovelluksesta ja kuinka sillä voi kätevästi ostaa junalippuja. Ilmeessä käytettiin hyödyksi sovelluksen visuaalisia elementtejä. Materiaalien leikkisä ja selkeä ilme heijasteli myös sovelluksen näppäryyttä.

Olemme myös toteuttaneet VR:n sisäiseen käyttöön infografiikkaa tukemaan sisällöntuotantoa ja -suunnittelua.

VR-lähijunat sovelluksen kampanjailme

Yhdessä kohti tulevia käänteitä

VR:n kanssa yhteistyö on aina ollut mukavaa ja tuloksellista. Näiden ammattilaisten kanssa on helppo tehdä töitä, sillä heidän tietomääränsä ja ammattitaitonsa on todella laajaa. 2018 pitää sisällään kattavia projekteja sisällön ja visuaalisuuden saralla. Yhdessä saavutamme, joskus tiukoissakin aikatauluissa, hyviä tuloksia ja selkeitä markkinointiratkaisuja.